Wat voor werkstress-type ben jij?

Schipbreukeling, deurmat of slaaf van de techniek

Getty Images

Stress op het werk kan op je zenuwen werken. Je kunt er 's nachts wakker van liggen en het kan bijdragen aan gezondheidsproblemen als hart- en vaatziekten en depressie. De bron vinden van de stress is vaak de eerste stap in de goede richting, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig kunnen we je daarbij een handje helpen. Experts hebben acht soorten stresssituaties op het werk in kaart gebracht. Met welke van deze vertoon jij de meeste overeenkomsten?

1. Overwerkte ondergeschikte

Kenmerken: Je bent bezig vanaf het moment dat je op het werk arriveert tot het moment dat je weer naar huis gaat, maar je mist de vrijheid om zelf te bepalen waar je mee bezig bent. Je werkt altijd voor iemand anders en hebt weinig te zeggen over hoe je je werk doet.[ITEMADVERTORIAL]

Oplossing: Dit soort banen waarin veel van je gevraagd wordt en waarin je weinig controle hebt veroorzaken vaak spanning. Zelfs wanneer je je baan niet minder veeleisend kunt maken, helpt het vaak al als je meer betrokken kunt zijn bij de besluitvorming. Kleine veranderingen hebben vaak al veel invloed op spanning en stress.

2. Schipbreukeling

Kenmerken: Je voelt je alleen. Voor hulp of sturing kun je niet bij je leidinggevende terecht. Je hebt ook geen collega om even bij te spuien als je daar de behoefte toe voelt.

Oplossing: Ondersteuning van een goede leidinggevende en fijne collega's is nodig om je werk goed uit te kunnen voeren. Te weinig van (een van) beide kan leiden tot frustraties. Probeer je behoefte beter te communiceren. Als je hulp van je baas nodig hebt, wees dan zo specifiek mogelijk. Daarnaast is het goed om meer energie te steken in het contact met je collega's.

3. Gefrustreerde doorzetter

Kenmerken: Je werkt je een slag in de rondte, maar je hebt het gevoel dat je hier niet genoeg waardering voor krijgt. Met bloed, zweet en tranen zorg je ervoor dat je baas punten scoort, maar niemand kijkt naar jou om. Geen opslag, promotie en zelfs geen complimenten.

Oplossing: Vooral bij gedreven mensen met behoefte aan goedkeuring leiden dit soort situaties naar stress. Probeer eens je carrièredoelen met je baas te bespreken. Waarschijnlijk krijg je niet direct de beloning die je wenst, maar het geeft jou en je baas in ieder geval meer inzicht in de situatie. Daarbij kan het een positieve uitwerking hebben op de toekomst.

4. Deurmat

Kenmerken: Je krijgt te maken met veeleisende en verbaal agressieve klanten. Er wordt echter van je verwacht, of zelfs geëist, om deze beledigingen te accepteren en professioneel, kalm en vriendelijk te blijven.

Oplossing: Door de missende balans tussen jouw innerlijk toestand en de rollen die je verwacht wordt op je te nemen, moet je emotioneel hard werken. Je kunt je baas om advies vragen, maar een training om met moeilijke klanten om te gaan is misschien een beter idee. Uiteindelijk kun je dan je werk weer doen, zonder gedemotiveerd te raken of agressie persoonlijk op te nemen.

5. Slaaf van de techniek

Kenmerken: Dankzij de smartphone, mobiele telefoon en laptop, die je al dan niet van je baas hebt gekregen, ben je altijd bereikbaar. Je staat continue in contact met kantoor en je werk- en persoonlijke leven lopen steeds vaker en meer door elkaar.

Oplossing: Stress als resultaat van de nieuwe techniek is een steeds groter probleem aan het worden. Om jezelf te beschermen tegen mentale en lichamelijke spanning, is het belangrijker om te leren hoe je je zelf weer onbereikbaar maakt. Creëer dagelijks techniekvrije periodes: bijvoorbeeld van half 10 's avonds tot 8 uur 's ochtends. Gebruik die tijd om je hoofd weer leeg te maken en te ontspannen.

6. Pestslachtoffer

Kenmerken: Een baas die je beledigt, onmogelijke deadlines geeft, overlaadt met werk en afzeikt in het bijzijn van je collega's. Of misschien ben je nog wel niet het slachtoffer van pesterijen van je baas, maar zie je wat er met anderen gebeurt en ben je bang dat jij de volgende bent...

Oplossing: Als je het gevoel hebt dat je het slachtoffer bent van de pesterijen van je leidinggevende, kan je proberen je baas te vermurwen. Nog beter is het om dit samen met collega's te doen die je frustratie delen. Mocht dat niet werken dan is het belangrijk om de pesterijen te documenteren en je zorgen te uiten bij een hogergeplaatste of iemand van personeelszaken.

7. Burn-out

Kenmerken: Je bent moe, heel moe, altijd moe. Zowel lichamelijk als geestelijk. Je hebt zelfs het punt bereikt dat je eigenlijk niet meer kunt functioneren en ieder moment in elkaar kan storten.

Oplossing: De term burn-out wordt vaak gebruikt. De officiële definitie is ernstige uitputting die voorvloeit uit langdurige werkgerelateerde stress. Als je een burn-out ervaart of voelt aankomen, is het wijs om met je leidinggevende te bespreken wat de mogelijkheden zijn om vrij of verlof te nemen.

8. Verongelijkt slachtoffer

Kenmerken: Werken is niet eerlijk. Je baas heeft favorieten, beslissingen van het managementteam zijn onduidelijk en willekeurig en jij en je collega's worden behandeld als kleine kinderen.

Oplossing: Werkplekken waar het ontbreekt aan eerlijkheid, transparantie en respect kennen meer gestreste medewerkers. Het is vaak moeilijk om zo'n situatie te veranderen, je hebt maar in bepaalde mate controle over de werksfeer. Toch helpt het soms om je zorgen uit te spreken bij een leidinggevende of iemand van personeelszaken. Als is het alleen maar om het even kwijt te zijn.

Bron 
  • Health.com