*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > bewegen > nieuws > 'koffie vermindert...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Frank Mulder
Fysiotherapeut
Frank2

Nieuwsbrief

Meld je aan & win!
Wekelijks het laatste nieuws en de gezondste tips in je inbox? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en maak twee keer kans op een elektrische tandenborstel t.w.v. €209,99! Philips Sonicare DiamondClean

'Koffie vermindert pijn'


BAARN - Wetenschappers uit Noorwegen hebben goed nieuws voor koffieliefhebbers. Het bakje troost kan schouder- en nekpijn verminderen.
koffie, pijn, schouderpijn, nekpijn

In een experiment voerden 48 vrijwilligers 90 minuten lang computertaken uit. Deze taken bestonden uit kantoorwerk waarvan bekend is dat het pijn in de schouders, nek, onderarmen en polsen veroorzaakt.

De proefpersonen mochten vooraf koffie drinken, zogenaamd om alert te blijven en slaperigheid en vermoeidheid te voorkomen. De proefpersonen gaven na afloop op een schaal van 1 tot 100 aan hoeveel pijn ze ervaarden.

Opmerkelijke ontdekking

Eigenlijk wilden de onderzoekers weten hoeveel moeite chronische pijnpatiënten hebben met deze taken in vergelijking tot gezonde mensen. Bij het analyseren van de data kwamen ze tot een opmerkelijke ontdekking.

De 19 mensen die vooraf koffie hadden gedronken, bleken minder last van pijn te hebben dan de 29 vrijwilligers die geen koffie hadden gedronken. Zo gaven de koffiedrinkers de pijn in hun nek het cijfer 41, terwijl de anderen hun nekpijn het cijfer 55 gaven. Dit verschil was ook bij klachten aan andere delen van het lichaam zichtbaar, ongeacht de chronische pijn waar sommige proefpersonen mee kampten.

Onduidelijk

Omdat het experiment niet opgezet was om het effect van koffie te testen, zijn er nog veel onduidelijkheden. Zo weten de onderzoekers niet hoeveel koffie de koffiedrinkers consumeerden. Ook zijn er waarschijnlijk andere factoren die medebepalen hoeveel pijn de proefpersonen ervaarden.

Het onderzoek van het Noorse National Institute of Occupational Health en Oslo University is gepubliceerd in BMC Research Notes.


Door: Jolanda Niemantsverdriet
Bronnen: Medical Xpress
10-09-2012
Laatst gewijzigd op: 10-09-2012


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail

Verbeter je leefstijl

opening_special_leefstijl
Werk en gezondheid, stoppen met roken, overgewicht, dieet en afvallen, bewegen en fysiotherapie: wat zijn jouw issues? Pak ze aan, verbeter je leefstijl en daarmee je gezondheid!
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie