'Teveel vitamines vergroot risico prostaatkanker'
Mannen die grote hoeveelheden vitaminesupplementen slikken, doen daar eerder kwaad dan goed mee. Ze lopen namelijk een twee keer zo groot risico op een agressieve en vaak dodelijke vorm van prostaatkanker dan mannen die zich houden aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. 
Onderzoekers van het Amerikaanse Kankerinstituut toonden aan dat bij mannen die meer dan zeven multivitaminepillen per week slikken, 30 procent vaker een agressieve vorm van kanker voorkomt. Het risico op ernstige prostaatkanker verdubbelde zelfs, vooral bij mannen bij wie deze vorm van kanker veel in de familie voorkomt.
De Amerikaanse wetenschappers volgden gedurende vijf jaar bijna 300.000 mannen om te zien of er een verband bestaat tussen het slikken van vitaminepillen en het krijgen van kanker. Ze omschrijven hun bevindingen als 'alarmerend'.
Het is nog onduidelijk welke bestandsdelen in de vitaminepillen het risico op kanker vergroten. Meer onderzoek moet dat uitwijzen. Voor nu adviseren de wetenschappers dat mannen de maximaal aanbevolen hoeveelheden (adh) niet overschrijden bij het slikken van supplementen. Ook wijzen ze erop dat het positieve effect van vitaminepillen nooit is aangetoond.

Onderzoekers van het Amerikaanse Kankerinstituut toonden aan dat bij mannen die meer dan zeven multivitaminepillen per week slikken, 30 procent vaker een agressieve vorm van kanker voorkomt. Het risico op ernstige prostaatkanker verdubbelde zelfs, vooral bij mannen bij wie deze vorm van kanker veel in de familie voorkomt.
De Amerikaanse wetenschappers volgden gedurende vijf jaar bijna 300.000 mannen om te zien of er een verband bestaat tussen het slikken van vitaminepillen en het krijgen van kanker. Ze omschrijven hun bevindingen als 'alarmerend'.
Het is nog onduidelijk welke bestandsdelen in de vitaminepillen het risico op kanker vergroten. Meer onderzoek moet dat uitwijzen. Voor nu adviseren de wetenschappers dat mannen de maximaal aanbevolen hoeveelheden (adh) niet overschrijden bij het slikken van supplementen. Ook wijzen ze erop dat het positieve effect van vitaminepillen nooit is aangetoond.
Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bronnen:
Reuters 16-05-2007
Laatst gewijzigd op: 28-06-2011