Diabetes Fonds start campagne tegen suikergebruik in producten

Getty Images

Het Diabetes Fonds is gestart met de campagne Halve Maatregelen, om het suikergebruik in producten onder de aandacht te brengen.

Met de campagne wil het Diabetes Fonds de industrie en supermarkten wijzen op hun verantwoordelijkheden. Met als doel het suikergehalte in producten te verminderen en de gezonde keuze voor de consument makkelijker te maken.

"Industrie en supermarkten moeten de beloofde maatregelen versneld gaan invoeren. Daarnaast zal vanuit de consument met een petitie extra druk op industrie en politiek worden uitgeoefend", aldus Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds.

Volgens Dessing blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder is geworden en dat beloftes en oplossingen van industrie en supermarkten nauwelijks tot geen effect hebben gehad of te lang op zich laten wachten.

"Ondertussen heeft 50 procent van de mensen in ons land overgewicht, met een verhoogde kans op het krijgen van ziektes zoals diabetes type 2, waar je je leven lang aan vastzit met alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week", aldus Dessing.

Suiker en diabetes type 2

Ook wil het Diabetes Fonds met de campagne mensen bewuster maken van de zoete verleidingen in het schap en de gevolgen van een te hoge suikerinname. Eén op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Hiervan is suiker een flinke veroorzaker. Zo verhoogt het elke dag drinken van een blikje frisdrank het risico op diabetes type 2 met 20 procent.

Auteur 
Bron 
  • Diabetes Fonds