Grote belangstelling voor EHBO-app

Getty Images

BAARN - Ruim 320.000 mensen hebben de eerstehulpapplicatie van het Rode Kruis gedownload. Hiermee kunnen ze sneller en effectiever iemand helpen die in nood is. De app, die een half jaar bestaat, is inmiddels ook ruim 1500 keer daadwerkelijk gebruikt in een noodgeval.

Dat meldt het Nederlandse Rode Kruis naar aanleiding van een enquête onder ruim 6400 mensen. Het Rode Kruis is blij met de enorme belangstelling voor eerste hulpkennis. Slechts 3 procent van de Nederlanders weet goed hoe zij eerste hulp moeten toepassen. 'Gezonde apps'  zijn in Nederland sowieso zeer populair in Nederland.

"Het kennisniveau over eerste hulp in ons land is erg laag als je kijkt naar landen als Duitsland en Oostenrijk, waar 80 procent van de mensen eerstehulpkennis heeft. Het Nederlandse Rode Kruis zet zich daarom op verschillende manieren in om het kennisniveau van eerste hulp bij mensen te verbeteren. De EHBO-app is er een van", zegt een woordvoerder van de hulporganisatie.

Hulp in eerste minuten is cruciaal
Behalve het Rode Kruis is ook de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) ingenomen met de grote belangstelling voor de app. "Kennis van eerste hulp in de eerste minuten van een spoedgeval is cruciaal om letsel te beperken of zelfs levens te redden", aldus een LHV-woordvoerder.

Brand- en snijwonden
De mensen die de applicatie daadwerkelijk raadpleegden, gebruikten die bij onder meer brand- en snijwonden, maar ook bij diarree, flauwvallen, hersenschudding, hartstilstand en epilepsie.

Auteur 
Bron 
  • RTL Nieuws
  • Rode Kruis