*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > gezonde bloeddruk > nieuws > aardappeldieet verlaagt...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Ard Schenk & Edwin van den Dungen
Sportcoaches

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Aardappeldieet verlaagt bloeddruk


BAARN - De aardappel is meer dan alleen maar rijk aan koolhydraten. Een dagelijkse portie paarse aardappelen lijkt goed voor ons hart. Tenminste als je ze kookt en niet frituurt of van vette sauzen voorziet.
bloeddruk, cholesterol, overgewicht, aardappel, antioxidant, calorieën, frituren, koken

Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek uitgevoerd aan de University of Scranton in Pennsylvania. De deelnemers aten tweemaal daags zes tot acht kleine aardappelen en verlaagden daarmee de bloeddruk met 3 tot 4 procent. Daarbij kwamen ze geen gewicht aan.

Antioxidanten

Volgens de onderzoekers wordt de bloeddruk verlaagd door een grote hoeveelheid antioxidanten die natuurlijk in aardappelen aanwezig zijn. Deze antioxidanten beschermen het lichaam tegen 'vrije radicalen' die de gezonde cellen kunnen schaden. Bij het frituren worden deze 'gezonde' ingrediënten echter vernietigd.

Gezond

"Over het algemeen denken mensen bij aardappelen aan veel koolhydraten en calorieën.", vertelt onderzoekers Joe Vinson. "In werkelijkheid bevat een gekookte aardappel zonder boter of saus, slechts 110 calorieën en ontzettend veel gezonde stoffen en vitaminen. We hopen dan ook dat ons onderzoek de aardappel weer populairder maakt."

Verlagen

Uit het onderzoek blijkt dat de aardappel net zo veel gezonde stoffen bevat als broccoli, spinazie en spruitjes. Dankzij de aardappel verlaagde de systolische bloeddruk met 3,5 procent en diastolische bloeddruk met 4,3 procent. Volgens de onderzoekers is dit effect gelijk aan het effect van havermout.

Medicatie

Hoewel het een kleine studie betreft, zijn de resultaten wel veelbelovend. Vooral ook omdat 14 van de 18 deelnemers al medicatie gebruikten om hun bloeddruk te verlagen. Met behulp van een aardappeldieet konden zij hun bloeddruk alsnog verder naar beneden krijgen. Op het cholesterol en gewicht hadden de aardappels geen invloed.

De onderzoekers gebruikten paarse aardappelen, maar geven aan dat hetzelfde effect kan worden behaald met witte of rode aardappelen.


Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: WebMD
01-09-2011
Laatst gewijzigd op: 08-09-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Gezonde bloeddruk

special_bloeddruk
Heb je last van een te hoge of te lage bloeddruk? Er zijn verschillende manieren om je hart te beschermen en ervoor te zorgen dat je een normale bloeddruk krijgt.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie