*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > gezonde bloeddruk > nieuws > 'kiwi's als...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Frank Mulder
Fysiotherapeut
frank

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Kiwi's als bloeddrukverlager'


BAARN - Je kunt beter drie kiwi's per dag eten, in plaats van een appel, om de dokter op afstand te houden. Dit geldt in ieder geval voor mensen met een licht verhoogde bloeddruk.
kiwi, appel, fruit, bloeddruk, hoge bloeddruk, antioxidant

Een onderzoeksteam van het Oslo University Hospital liet ruim honderd mensen voor een periode van acht weken dagelijks een appel of drie kiwi's eten. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 55 jaar en zij hadden allemaal een licht verhoogde bloeddruk. Het fruit werd aan een eetpatroon toegevoegd, verder veranderde er niets.

De kiwi's hadden een positieve invloed op de bloeddruk. Volgens de onderzoekers komt dit door het antioxidant luteïne. Dit actieve component in het fruit zou de bloeddruk verlagen.

Andere wetenschappers zijn echter sceptisch. Het effect is maar bij een kleine groep mensen onderzocht. Zij zien de kiwi dan ook niet als wondermiddel. Wel past de vrucht prima in een gezonde leefstijl, bestaande uit onder andere een verantwoord eet- en beweegpatroon.

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Medical News Today
16-11-2011
Laatst gewijzigd op: 16-11-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Gezonde bloeddruk

special_bloeddruk
Heb je last van een te hoge of te lage bloeddruk? Er zijn verschillende manieren om je hart te beschermen en ervoor te zorgen dat je een normale bloeddruk krijgt.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie