Dat blijkt uit onderzoek aan het Zweedse Karolinska Instituut. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van bijna 40.000 Zweedse volwassen vrouwen.
Antioxidanten
Volgens de onderzoekers bevat cacao flavonoïden. Dit zijn krachtige
antioxidanten die het neerslaan van het
slechte cholesterol, LDL, kan tegengaan. LDL is een veroorzaker van hart- en vaatziekten en beroerte. Ook
eerdere onderzoeken lieten de positieve effecten van chocolade op het hart en de bloedvaten al zien.
De vrouwen die de meeste chocola aten, gemiddeld zo'n twee repen per week, liepen het minste risico op een
beroerte: 20 procent minder dan vrouwen die zelden tot nooit chocola aten. De risicovermindering zagen de onderzoekers alleen bij consumptie van grote hoeveelheden chocola.
Puur
Pure chocola heeft de hoogste concentratie cacao en dus ook meer flavonoïden. Daarbij bevat pure chocola vaak ook minder suiker dan melkchocolade. De onderzoekers benadrukken dat een teveel aan chocolade ongezond is. Vanwege de suiker, vetten en vele calorieën die het lekkernij bevat. Daarbij zit er in chocola ook cafeïne.
Door: Annemieke Hoogland
Bronnen:
Medical News Today 11-10-2011
Laatst gewijzigd op: 11-10-2011