*

populaire onderwerpen: zonnen - massage - haar - cosmetica - borsten - make-up - schoonheid - gebit - rimpels - zonnebank

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > goed zien > nieuws > 'chocola verbetert...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Dick van Gerwen
Dermatoloog
dick-2

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Chocola verbetert gezichtsvermogen'


BAARN - Dankzij pure chocola kan je beter zien in situaties met een laag contrast, zoals bij slecht weer. De chocola zorgt voor een acute verbetering in het visuele en cognitieve functioneren bij jongvolwassenen.
chocola, antioxidanten, flavonoïden, zien, scherp zien, contrast zien, vitaminen, mineralen, vetten, carotenoïden, gezichtsvermogen

Dat blijkt uit onderzoek aan de Britse Reading University. De onderzoekers beschreven de resultaten van hun onderzoek in de juni-editie van het tijdschrift Psychology and Behaviour.


Flavonoïden

Het betreft een kleine, voorbereidende studie bij 30 mannen en vrouwen tussen de 18 en 25 jaar oud. De deelnemer aten in twee verschillende testsituaties pure en witte chocolade. De pure chocolade bevatte 720 milligram flavonoiden (antioxidant), de witte chocolade bijna geen. Vervolgens werd de gevoeligheid voor contrast en beweging en het cognitieve vermogen gemeten met behulp van verschillende tests.

Flavonoïden vind je onder andere in druiven, groene en zwarte thee, rode wijn, appels, en dus cacao. Tijdens het onderzoek zorgden de flavonoïden ervoor dat de gevoeligheid voor contrast direct verbeterde. Daarnaast konden de deelnemers sneller de bewegingsrichting waarnemen. Ook verbeterde het ruimtelijk inzicht.

Doorbloeding

Dat de flavonoïden uit cacao invloed hebben op het cognitieve functioneren is al uit meerdere onderzoeken gebleken. De acute invloed op het gezichtsvermogen wordt echter nu voor het eerst aangetoond. De onderzoekers denken dat deze verbetering wordt veroorzaakt door een verhoogde doorbloeding in de hersenen.  

Eerder onderzoek toonde dat de positieve invloed van flavonoïden op de doorbloeding, en in dit geval dus het gezichtsvermogen, nog groter is bij mensen ouder dan 25 jaar. Vandaar dat het team van de Reading University het onderzoek momenteel uitbreidt en ook uitvoert bij oudere personen.


Voeding

Met voeding kun je je ogen dus gezond houden. Niet alleen dankzij de flavonoïden, maar ook vitaminen, mineralen, vetten en carotenoïden spelen hierin een rol.

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: MSNBC, Psychology & Behaviour
09-08-2011
Laatst gewijzigd op: 09-08-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Goed zien

opticien
Je ogen zijn een waardevol bezit. En natuurlijk wil je op alle afstanden scherp kunnen blijven zien. Lees meer over de achtergrond en oplossingen voor scherp zien in deze special.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie