Snackgroente kan koekje bij de koffie vervangen

Getty Images

Snackgroente tijdens de vergadering kan het traditionele koekje bij de koffie vervangen. Dat blijkt uit een studie van Wageningen University & Research. Deelnemers aten tijdens een vergadering tot wel een derde van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram.

Voor het onderzoek werden er bij vergaderingen groenten gepresenteerd in een grote viervaksdoos met rode en gele snacktomaatjes, -komkommers en -paprika’s pakken. Of de deelnemers kregen een eigen beker gevuld met snacktomaatjes en -komkommers. Een aantal deelnemers kreeg de groenten gepresenteerd met een schaal koekjes ernaast.

In totaal namen 2746 medewerkers deel aan de studie. Ze hielden bij elkaar 320 vergaderingen, op meerdere momenten van de dag.

De hele dag door

De snackgroenten vonden zowel ‘s morgens als ‘s middags aftrek. Ook al stonden er koekjes op tafel, de medewerkers bleven evenveel groenten eten. Veruit de meeste snackgroenten werden gegeten als de medewerkers de groenten in een eigen beker kregen aangeboden: 97 gram.

"Een individuele benadering waarbij iedere deelnemer zijn eigen snackbeker krijgt, maakt het voor mensen extra aantrekkelijk om voor groenten te kiezen. Ook variatie in het groenteaanbod doet het goed", aldus Victor Immink van Wageningen Economic Research.

Snackautomaten met groenten

"De uitkomsten bevestigen dat we met het aanbieden van snackgroenten op de goede weg zitten. We gaan het concept dan ook verder uitrollen naar andere organisaties waarvoor wij de catering verzorgen – behalve overheidsorganisaties en bedrijven zijn dat bijvoorbeeld ziekenhuizen, bejaardencentra en scholen", zegt Marcel de Winter, accountmanager bij Sodexo, een van de cateraars betrokken bij het onderzoek.

De partners onderzoeken nu het aanbieden van groenten via snackautomaten: staan medewerkers hiervoor open en hoe maak je deze groenten zo aantrekkelijk dat mensen ze daadwerkelijk kopen en opeten?

De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd bij de bijeenkomst 'Mogelijkheden om eenvoudig de consument meer G&F te laten eten', georganiseerd door onder andere Wageningen University.

Bron 
  • Wageningen University