Boekrecensie: Eet als een atleet - hardloopeditie + WINACTIE

Verbeter jouw hardloopprestaties met goede voeding

eet_als_een_atleet-hardloop_editie_cover_3d-2

Loop jij graag hard en wil je weten hoe je met voeding jouw hardloopprestaties kunt verbeteren? In 'Eet als een atleet - hardloopeditie' beantwoorden sportdiëtisten en wetenschappers Vera Wisse en Titia van der Stelt al jouw voedingsvragen.

40 procent van de Nederlanders loopt weleens hard. En door de coronapandemie zijn hier nog meer hardlopers bijgekomen. Niet gek, want hardlopen is een goede, laagdrempelige manier om aan je gezondheid te werken. Wat jouw doel ook is - gezond en fit blijven, afvallen of een mooie tijd neerzetten op de marathon - je wilt vast het beste uit jezelf halen! Goede voeding speelt hier een belangrijke rol bij.

Vijf stappen, vijf personages

Het boek 'Eet als een atleet - hardloopeditie' neemt je in vijf stappen mee naar een voedzaam eetpatroon waarmee je je hardloopdoelen kunt behalen. Door de vijf personages in het boek, met elk hun eigen hardloopdoel, krijg je inzicht in eet- en drinkstrategieën rondom trainingen en wedstrijden. Zo weet je wat je het beste voor, tijdens en na het hardlopen kunt eten en drinken. Hoe ziet bijvoorbeeld een gezonde basisvoeding eruit? Wat heb ik extra nodig als hardloper? En hoe zit het met sportdrankjes? In deze vijf stappen krijg je het allemaal te weten:

1. Zorg voor een goede basis
  2. Bewaak je (energie)balans
  3. Fuel up & rehydrate: zorg voor voldoende brandstof en vocht
  4. Zorg voor optimaal herstel
  5. De puntjes op de i

Ik vind zelf de voedingsschema's en infographics heel fijn en leerzaam. In een kort overzicht kun je bijvoorbeeld al snel zien hoe het (basis)voedingsschema van een van de personages eruitziet. Daar kreeg ik al meteen inspiratie van! Extra leuk: hier zijn ook een aantal recepten uit het boek in verwerkt. De sportvoedingspiramide laat duidelijk zien hoe je je basisvoeding kunt opbouwen tot sportspecifieke voeding. Daarnaast wordt nog veel meer ingewikkelde informatie heel eenvoudig uitgelegd aan de hand van infographics, zoals over je energiebalans.

Lezersvragen

Tussen alle informatie door, komen er ook interessante lezersvragen aan bod. Die vragen zijn tijdens het schrijven van het boek via social media binnengekomen en hebben de schrijvers verzameld. Van vragen als 'Is intermittent fasting goed voor mijn hardloopprestaties?' en 'Droog je uit als je koffie drinkt voor het hardlopen?' word ik héél nieuwsgierig en blijf ik graag doorlezen.

Recepten

Het boek is natuurlijk geen receptenboek, maar hier en daar vind je een paar lekkere, eenvoudige recepten die jouw lichaam voor, tijdens en na het hardlopen ondersteunen. De havermoutontbijttaart, de eiwitpannenkoekjes en de ijzerrijke quinoa-bonensalade zijn mijn favorieten. Mmm!

Gezonde dosis inspiratie

Kortom: een leuk, leerzaam en toegankelijk boek voor elk type hardloper, welk doel en welk niveau je ook hebt. Na het lezen ben je veel praktische tips rijker en heb je een gezonde dosis inspiratie opgedaan. Nu alleen nog hardloopschoenen aan én gaan!

Maak kans op 2x Eet als een atleet - hardloopeditie

Helaas, deze winactie is afgelopen. Je kunt niet meer deelnemen. Houd onze website en socialmediakanalen in de gaten voor meer leuke winacties!

Het team van foodplatform I'm a Foodie bestaat uit meerdere voedings- en gezondheidswetenschappers en (kinder)diëtisten die meegeholpen hebben aan de boekenseries 'Eet als een expert' en 'Eet als een atleet'. Marijke Berkenpas en Bart Mol zijn (co-)founders van dit collectief.