Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > hart voor je hart > nieuws > omega-3 vetzuren...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Dick van Gerwen
Dermatoloog
dick-2

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Omega-3 vetzuren helpen hartpatiënt niet

WAGENINGEN - Een dieet met extra omega-3 vetzuren kan niet voorkomen dat hart- en vaatpatiënten opnieuw ernstige klachten krijgen. Dit blijkt uit een grootschalig, langlopend onderzoek van de Wageningen University.

margarine, verrijkt, vetzuren, hartpatiënten, omega-3, vis

De onderzoekers die meewerkten aan deze Alpha Omega Trail zien dan ook geen reden om de richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad aan te passen. Hierin wordt aangeraden om twee keer per week vette vis te eten.

Vis heeft immers veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitamine D, benadrukt ook de Hartstichting. Bovendien heeft dit onderzoek zich alleen gericht op hartpatiënten en niet op de algemene bevolking. Het gebruik van omegatabletten en visoliecapsules wordt door de wetenschappers sterk afgeraden.

Margarine

Unilever maakte speciaal voor dit onderzoek vier verschillende verrijkte margarines. 4837 Nederlandse hartpatiënten tussen de 60 en 80 jaar smeerden deze vervolgens 40 maanden lang op hun brood.

Eén groep hartpatiënten gebruikte een met visvetzuren verrijkte margarine die 400 milligram eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) bevatte.

Een tweede groep ontving 2 gram van het vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA), dat voornamelijk voorkomt in walnoten en sojabonen. Een derde groep kreeg een combinatie van de verschillende omega-3 vetzuren en een vierde groep een normale margarine. Het onderzoek was dubbelblind, zowel de patiënten als de behandelaars wisten niet wie welke margarine gebruikte.

Uit de resultaten is gebleken dat een voedingspatroon met extra omega-3 vetzuren niet kan voorkomen dat hartpatiënten opnieuw een infarct of andere complicatie krijgen. De onderzoekers waren echter zeer te spreken over de zorg in Nederland. De behandeling met geneesmiddelen halveerde het sterftecijfer.

Diabetes

Hartpatiënten met diabetes bleken echter wel baat te hebben bij de extra visvetzuren. Bij hen verminderde het risico op een dodelijk hartinfarct met 50 procent.

Ook hadden ze minder last van ernstige hartritmestoornissen. Vrouwelijke hartpatiënten die margarine smeerden met extra alfa-linoleenzuur verlaagden hun kans op hart- en vaatziekten met een kwart.

De resultaten van de Alpha Omega Trial zijn afgelopen weekend op het congres van de European Society of Cardiology in Stockholm gepresenteerd en verschijnen in het tijdschrift The New England Journal of Medicine.


Door: Chantal van der Leest
Bron: Wageningen University
30-08-2010
Laatst gewijzigd op: 30-08-2010


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Hart voor je hart

hart_opening
Een gezond hart is van levensbelang. Hoe houd je je hart in topconditie?
naar special

Congestief hartfalen

Wanneer het hart het bloed niet meer rond kan pompen, neemt de druk in de hartholten en het vaatstelsel toe. Dit heet congestief hartfalen.

naar deze video
advertentie


Lees meer over

Uit de encyclopedie