*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > hart voor je hart > nieuws > 'zout geen...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Hilke Robijn
Medisch socioloog
hilke

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Zout geen invloed op hart'


BAARN - Te zout eten vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Tenminste dat werd gedacht. Onderzoek laat zien dat er helemaal geen verschil is tussen een hoge en een lage inname van zout.
hart, hart- en vaatziekten, bloeddruk, zout,

Dit blijkt uit nieuw Europees onderzoek gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association.

De resultaten van het onderzoek staan haaks op de huidige aanbevelingen voor het verminderen van de zoutinname. "Deze richtlijnen zijn gebaseerd op onderzoeken naar de korte termijn effecten van zout.", vertelt onderzoeker Jan Staessen van de Universiteit van Leuven. 

Uit eerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat de bloeddruk baat heeft bij het consumeren van minder zout. Hoe dit zich vertaalt naar de rest van het hart en de gezondheid van een grotere populatie is nog niet bekend.

Onderzoek

Staessen en zijn collega's gebruikten de data van twee verschillende studies. Bij zo'n 3700 Europeanen werd de zoutconsumptie gemeten aan het begin van de studie. De deelnemers werden in drie groepen verdeeld afhankelijk van hun zoutinname: hoog, gemiddeld en laag. Gemiddeld werden de deelnemers acht jaar gevolgd.

Geen verschil

De kans op hart- en vaatziekten verschilde niet binnen de drie groepen. Opvallend was dat de deelnemers die het minst zout aten vaker stierven als gevolg van een hartziekte (4 procent). Bij de overmatige zoutgebruikers was dit cijfer met 1 procent het laagst.

Ook het effect op de bloeddruk was in alle drie de groepen ongeveer gelijk. Gedurende de acht jaar van het onderzoek kreeg een op de vier deelnemers de diagnose hoge bloeddruk.

Voorzichtig

"Het verlagen van de zoutinname is nog steeds verstandig voor mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen. Maar uit dit onderzoek blijkt niet dat teveel zout de aandoeningen verergert," legt Staessen uit. "We moeten voorzichtig zijn met uitspraken over het effect van zout op het hart en de vaten. Er zijn wellicht voordelen, maar er kunnen net zo goed nadelen zijn."

De Harvard School of Health reageerde vanmiddag op het onderzoek. "Er zijn diverse aspecten van dit onderzoek die de uitslag voor ons minder relevant maken. Wij zijn van mening dat het aantal respondenten hoger had gekund en ook dat er beter rekening gehouden had moeten worden met bijvoorbeeld lengte en hoeveelheid lichaamsbeweging van de proefpersonen. Wij blijven dan ook bij ons standpunt dat consumenten hun zoutinname zoveel mogelijk moeten reduceren."


Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Reuters
04-05-2011
Laatst gewijzigd op: 04-05-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Hart voor je hart

hart_opening
Een gezond hart is van levensbelang. Hoe houd je je hart in topconditie?
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie