*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > hart voor je hart > nieuws > chocolade echt...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Pouria Salimi Gilani
Apotheker
Pouria

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Chocolade echt goed voor het hart


BAARN - Goed nieuws voor chocoladeliefhebbers: het bruine goud is nu officieel goed voor het hart. Wie ruim chocolade eet, vermindert het risico op hartziektes met eenderde, meldt het British Medical Journal maandag.
chocolade, chocola, hart, cacao, vaataandoeningen, beroertes, diabetes, pure, puur

De onderzoeksresultaten, die maandag gepresenteerd werden op een congres voor cardiologen in Parijs, bevestigen eerdere studies naar de gezondheidseffecten van chocola voor het hart.

De gezonde eigenschappen van chocola, worden toegeschreven de antioxidant-werking en de ontstekingsremmende eigenschappen van de cacao. Zo zou chocolade de bloeddruk helpen verlagen en gezondheidswinst kunnen opleveren bij diabetes.

Nu hebben dokter Oscar Franco en zijn collega's van de universiteit van Cambridge eerdere onderzoeken naast elkaar gelegd om de effecten van chocolade op hartaanvallen, beroertes en andere hart- en vaataandoeningen goed te bekijken.

Meta-analyse

Zij analyseerden de data van zeven studies, waaraan in totaal ruim honderdduizend mensen met en zonder hartaandoeningen deelnamen. Van ieder onderzoek vergeleken zij de groep met de grootste chocoladeconsumptie met de groep die de minste chocolade at.

Geen afname hartstilstand

Uit vijf van de onderzoeken kwam een duidelijke relatie tussen hogere chocoladeconsumptie en een verlaagd risico op hart- en vaataandoeningen. De wetenschappers ontdekten dat "de hoogste chocoladeconsumptie leidde tot 37 procent minder kans op hart- en vaataandoeningen en 29 procent minder risico op beroertes, vergeleken met de respondenten die weinig chocolade aten". Er werd geen significante afname gevonden in het risico op hartstilstand.

De studies maakten geen onderscheid in pure of melkchocolade en omvatte ook de populaire chocoladerepen, chocolademelk, chocoladekoekjes en -mousse.

Kanttekening

Toch plaatsen de wetenschappers een kanttekening bij hun onderzoek. Hoewel de gezondheidsbevorderende effecten van chocola dus wel degelijk aanwezig zijn, is het niet de bedoeling nu de hele dag snoeprepen naar binnen te werken. Omdat dat soort snacks zeer calorierijk zijn, kan overconsumptie juist tegenovergesteld werken en de risico's op overgewicht, diabetes en hartziektes vergroten.

Verder onderzoek is dus noodzakelijk om de gezondheidswinst van de chocolade te behouden, maar het vet- en suikergehalte te verlagen.

De Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt dat in 2030 bijna 23,6 mensen zullen overlijden aan hart- en vaataandoeningen. Een gezonde levensstijl met gevarieerde voeding en voldoende beweging is de beste manier om de risico's te beperken.


Door: Franca van Dalen
Bronnen: EurekAlert
29-08-2011
Laatst gewijzigd op: 29-08-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Hart voor je hart

hart_opening
Een gezond hart is van levensbelang. Hoe houd je je hart in topconditie?
naar special
advertentie