Tijdens het frituren absorbeert eten het vet uit de olie. Dit maakt gefrituurd voedsel calorierijk en ongezond voor hart- en bloedvaten. Onderzoekers van de Universidad Autonoma de Madrid komen nu tot de conclusie dat voedsel gefrituurd in
olijf- of zonnebloemolie het risico op hartziekten niet verhoogt.
Voor het onderzoek bestudeerden de Spaanse wetenschappers 40.752 volwassen en hun voedingspatroon. Aan het begin van de studie was er bij geen van de deelnemers sprake van
hartproblemen. Na 11 jaar onderzoek was er bij 606 deelnemers sprake van een hartziekten en waren 1.134 deelnemers overleden.
Mediterraans dieet
De onderzoekers vonden geen verband tussen hartziekten en gefrituurd eten in het voedingspatroon. Zij denken dat dit komt door de soort olie waarin het eten is gefrituurd. Daarbij is de rest van het voedingspatroon natuurlijk ook bepalend voor de gezondheid. En de meeste deelnemers van het onderzoek volgden het
mediterrane dieet. De resultaten van het onderzoek zijn dus geen vrijbrief om uitgebreid te gaan frituren.
Door: Annemieke Hoogland
Bronnen:
BBC 25-01-2012
Laatst gewijzigd op: 25-01-2012