Boekrecensie: Superkrachten voor je hoofd

Mindgym voor kids

cover
cover

Mentaal weerbaarder worden, dat willen we allemaal in deze tijd van stress, prestatie- en sociale druk. Een vaardigheid die veel ouders hun kind niet leren, aldus Wouter de Jong, schrijver van het boek Superkrachten in je hoofd: Mindgym voor kids. Een doe-boek waarmee kinderen hun mentale conditie kunnen trainen.

Voor wie is dit boek bedoeld?

Superkrachten voor je hoofd is een doe-boek voor kinderen in de leeftijdscategorie 9 tot 12 jaar, waarmee ze hun mentale conditie kunnen trainen en waardoor ze veerkrachtiger worden. Zo leren ze beter om te gaan met emoties. Denk aan bang zijn, eenzaamheid, verveling of verdriet. De eerste indruk van het boek is positief. Het ziet er aantrekkelijk en vrolijk uit. Het oogt wel wat druk, maar de vijftien hoofdstukken zijn overzichterlijk ingedeeld en de opbouw is steeds hetzelfde.

Wie is de schrijver?

Wouter de Jong is een veelgevraagd spreker, trainer en consultant. Hij studeerde af in Nederlands recht en aansluitend volgde hij een opleiding aan de Amsterdamse toneelschool, waarna hij werkte als acteur (onder andere GTST en Villa Achterwerk). Hij volgde meerdere opleidingen tot compassie- en mindfulnesstrainer, onder andere aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is bekend van zijn bestsellers Mindgym: Sportschool voor je geest en Mindgym: Work-outs.

Over het boek

De stijl van De Jong is los en grappig: het boek leest makkelijk weg. Veel grappige oefeningen, experimentjes en in ieder hoofdstuk een alinea met de titel: Saai stukje voor je ouders. Een leuk boek om samen met je kind mee aan de slag te gaan. Ik probeerde het met mijn zoon van 11 jaar en het was vermakelijk en leerzaam. Door bepaalde challenges aan te gaan, denk aan een beeldschermvrije zone, kom je erachter dat je je ook zelf niet altijd de regels en toch wel erg vaak op je telefoon kijkt. Dit leverde mijn zoon een prijs op! Ook leverde het mooie gesprekken op. Hij is niet zo'n prater en door het boek spraken we over andere onderwerpen dan normaal.

Conclusie

Een aanrader voor iedereen met kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar. Heel leuk om samen met je kind door te nemen en oefeningen, challenges en experimenten te doen. Ik vind het geen boek om in één keer te lezen en 'doen'. Zoals eerder al gezegd, is het opgedeeld in verschillende hoofdstukken en zou je het er ook bij kunnen pakken als er bijvoorbeeld iets speelt. Zo is er een hoofdstuk Omgaan met irritante mensen en een ander hoofdstuk Je boosheid omtoveren naar je zin krijgen. Ik kan me dan zo voorstellen dat als je kind last heeft van boosheid dat dit boek net het aanzetje kan zijn om het bespreekbaar te maken en je kan helpen bij hoe het aan te pakken.