Encyclopedie
Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Stel een vraag
Anne van der Veen
Psycholoog
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van GezondheidsNet!
UTRECHT - Vitamine D verlaagt het risico op dikkedarmkanker. Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna 40 procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen.
Vitamine D beschermt tegen darmkanker
UTRECHT - Vitamine D verlaagt het risico op dikkedarmkanker. Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna 40 procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waaraan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meewerkten. De resultaten staan in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.
Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer, maar zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl.
Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert, is nog onduidelijk. Het lichaam krijgt vitamine D vooral via zonlicht, maar ook via voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld vette vis.
Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waaraan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meewerkten. De resultaten staan in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.
Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer, maar zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl.
Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert, is nog onduidelijk. Het lichaam krijgt vitamine D vooral via zonlicht, maar ook via voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld vette vis.
28-01-2010
Cocky van Hesteren