*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > info over darmkanker > nieuws > 'hippiedieet tegen...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Marjon van Oers
Fitness- en bewegingsexpert
marjon

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Hippiedieet tegen darmkanker'


BAARN - De hippies hadden het nog niet zo slecht bekeken met hun macrobiotische eetgewoonten. Een dieet met weinig vlees, veel bruine rijst en peulvruchten vermindert de kans op darmkanker aanzienlijk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Loma Linda University. 

darmkanker, dikkedarmkanker, kankercellen, colonscopie, tumor, poliep, darmpoliep

Wie tenminste drie keer per week peulvruchten (sojabonen, kikkererwten, bonen, erwten) op het menu zet en tenminste één keer per week bruine rijst eet, verlaagt het risico op darmpoliepen waarschijnlijk met bijna 40 procent. Ook een dieet rijk aan gekookte groene groenten en gedroogd fruit zorgt voor een betere bescherming tegen deze poliepen, wijst de Amerikaanse studie uit.

Dagelijks gekookte groene groenten verlaagt het risico op darmpoliepen met zo'n 24 procent, vergeleken met een vijfdaagse consumptie. Wie drie keer per week gedroogd fruit tot zich neemt, verlaagt het risico op poliepen met 26 procent, vergeleken met iemand die dat slechts een keer per week doet, zeggen de wetenschappers.

Specifieke voedingsmiddelen

"Deze voedingsmiddelen verlagen het risico op darmpoliepen en daarmee het risico op darmkanker," legt hoofdonderzoeker Yessenia Tantamango van Loma Linda University in Californië uit.

"Eerdere studies concentreerden zich op een grote variëteit aan voedingsgroepen, zoals groenten en fruit, in relatie tot darmkanker. Wij keken in ons onderzoek naar specifieke voedingsmiddelen en -groepen in relatie tot darmpoliepen, een voorteken van darmkanker. Onze onderzoeksresultaten bevestigen de uitkomsten van eerdere onderzoeken die de risico's op darmkanker bij verschillende bevolkingsgroepen analyseerden."

Vezels

"Peulvruchten, bruine rijst en gedroogd fruit hebben een hoog gehalte aan vezels en andere ingrediënten die goed zijn tegen darmkanker. Ook kruisbloemige groenten, zoals broccoli, hebben een bewezen beschermende functie", aldus Tantamango. "Zeker wie veel vlees eet, van oudsher in verband gebracht met een verhoogd darmkankerrisico, doet er verstandig aan ook veel peulvruchten en groene groenten te eten."

Het onderzoek

Voor het onderzoek werd data geanalyseerd van 2818 mensen die 26 jaar eerder aan een soortgelijk onderzoek deelnamen. Het eerste onderzoek hield de eetgewoonten van de respondenten bij.

Het vervolgonderzoek werd ondermeer uitgevoerd onder de 441 deelnemers die in die 26 jaar een colonoscopie hadden ondergaan vanwege darmpoliepen. Er werd bovendien rekening gehouden met de familiegeschiedenis, medicijngebruik, alcoholgebruik, rookgewoontes en het gebruik van multivitaminen.

In z'n totaliteit werden er zo'n 25 voedingsmiddelen kritisch onderzocht. Volgens Tantamango is verder onderzoek nog wel noodzakelijk; ook om te kijken of de diverse voedingsmiddelen elkaars werking kunnen versterken.

In de top drie

In Nederland wordt jaarlijks bij circa 12.000 mensen dikkedarmkanker vastgesteld; bij ongeveer eenderde van hen gaat het om endeldarmkanker. Na prostaatkanker en longkanker is dikkedarmkanker de meest voorkomende soort kanker bij mannen.

Bij vrouwen komt, na borstkanker, dikkedarmkanker op de 2e plaats. Het wordt voornamelijk vastgesteld bij mensen van 60 jaar en ouder, maar kan ook voorkomen op jongere leeftijd. Het merendeel van de tumoren (50 tot 60 procent) ontstaat in de laatste delen van de dikke darm: het sigmoïd en de endeldarm.

Bevolkingsonderzoek 

Uit wetenschappelijke studies is gebleken dat door een bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker jaarlijks 2400 sterfgevallen kunnen worden voorkomen. Bij een vroegtijdige opsporing van dikkedarmkanker overleeft 90 procent van de patiënten de eerste 5 jaar. Maar als dikkedarmkanker de kans krijgt uit te zaaien naar andere organen, dan overleeft slechts 10 procent de eerste vijf jaar.

De ziekte kan worden voorkomen door vroege opsporing en het verwijderen van poliepen. Vanaf 2013 wordt daarom het bevolkingsonderzoek ingevoerd. Alle Nederlanders tussen de 55 en 75 jaar worden dan eens in de twee jaar gescreend op dikkedarmkanker.


Door: Franca van Dalen
Bronnen: KWF Kankerbestrijding, Loma Linda University
04-08-2011
Laatst gewijzigd op: 04-08-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Info over darmkanker

opening_special_darmkanker
Jaarlijks wordt bij ongeveer 11.000 Nederlanders de diagnose dikkedarmkanker gesteld. Darmkanker is één van de best behandelbare vormen van kanker, mits de diagnose in een vroeg stadium wordt gesteld.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie