*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > info over darmkanker > nieuws > 'gember helpt...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Suzan Tuinier
Voedingsdeskundige
Suzan

Nieuwsbrief

Meld je aan & win!
Wekelijks het laatste nieuws en de gezondste tips in je inbox? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en maak twee keer kans op een elektrische tandenborstel t.w.v. €209,99! Philips Sonicare DiamondClean

'Gember helpt tegen darmkanker'


BAARN - Dat gember ontstekingsremmende stoffen bevat was al langer bekend. Nieuw onderzoek laat zien dat deze bestanddelen wellicht ook een rol kunnen spelen in de preventie van darmkanker.
gember, darmkanker, darmen, ontstekingsremmer, ontsteking

Eerdere onderzoeken lieten al zien dat gember de vorming van tumors kan helpen voorkomen, als muizen of ratten bloot worden gesteld aan een chemische stof die darmkanker veroorzaakt. Het onderzoeksteam van de University of Michigan wilde kijken of deze resultaten ook van toepassing zijn op mensen.

Gember

Tijdens het onderzoek slikten 30 gezonde volwassenen gedurende vier weken dagelijks een gembersupplement of een placebo. Volgens onderzoeker Suzanna Zick staat de hoeveelheid gember die de proefpersonen kregen gelijk aan 2 eetlepels gemalen gemberwortel.

"Dit is geen hoeveelheid die mensen in de Westerse wereld dagelijks eten, maar in landen als India en China komen ze wel aan deze hoeveelheid.", aldus Zick. En daar komt darmkanker relatief minder voor.

Wel is het zo dat het Aziatische eetpatroon ook vaak meer groenten en vezels bevat en minder rood vlees. "Het zal dus niet alleen de gember zijn die het voedingspatroon gezond maakt.

Ontstekingen

Voor, tijdens en na de studie werd bij de deelnemers weefsels afgenomen uit de darm. "De gember vermindert het aantal ontstekingsremmende markers in het darmweefsel.", legt Zick uit. "Er is dus sprake van minder ontstekingen. En uit eerdere onderzoeken weten we dat chronische ontsteking in het darmweefsel sterk in verband staat met de vorming van kanker."

Voorzichtig

Ook andere wetenschappers zijn enthousiast over de bevinding van de University of Michigan. De resultaten zijn echter pas eerste aanwijzingen. Het onderzoek zal eerst op grotere schaal uitgevoerd moeten worden voordat we massaal gember gaan eten om darmkanker te voorkomen. Daarbij bracht het slikken van gember ook een aantal bijwerkingen met zich mee zoals winderigheid, brandend maagzuur en maagklachten.


Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: WebMD
13-10-2011
Laatst gewijzigd op: 13-10-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail

Info over darmkanker

opening_special_darmkanker
Jaarlijks wordt bij ongeveer 12.000 Nederlanders de diagnose dikkedarmkanker gesteld. Darmkanker is één van de best behandelbare vormen van kanker, mits de diagnose in een vroeg stadium wordt gesteld.
naar special
advertentie


Lees meer over