Drie koffie per dag houdt oudere man alert
Drie koppen koffie per dag houden de hersenen van oudere mannen op peil. Aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en Universiteit Wageningen Universiteit. Ze onderzochten tien jaar lang zeshonderd mannen tussen de zestig en tachtig jaar. 
Het bleek dat de geestelijke vermogens bij koffiedrinkers langzamer verminderden dan bij niet-drinkers. De beschermende werking van koffie werkte het best bij drie kopjes per dag. De onderzoekers denken dat de cafeïne de hersencellen beschermt tegen eiwitplaques, die een gevolg zijn van het oudeverouderingsproces. De plaque vermindert het functioneren van de hersencellen.
Vrouwen zijn niet in het onderzoek meegenomen.

Het bleek dat de geestelijke vermogens bij koffiedrinkers langzamer verminderden dan bij niet-drinkers. De beschermende werking van koffie werkte het best bij drie kopjes per dag. De onderzoekers denken dat de cafeïne de hersencellen beschermt tegen eiwitplaques, die een gevolg zijn van het oudeverouderingsproces. De plaque vermindert het functioneren van de hersencellen.
Vrouwen zijn niet in het onderzoek meegenomen.
Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron:
ANP 23-10-2006
Laatst gewijzigd op: 25-05-2007