Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > medisch > nieuws > door koffie...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Hilke Robijn
Medisch socioloog
hilke

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Door koffie minder kans op diabetes

Ouderdomsdiabetes (type 2) komt aanmerkelijk minder vaak voor bij koffiedrinkers dan bij theeleuten. Die opmerkelijke conclusie trekken onderzoekers van de Amerikaanse Universiteit van Californië.


Het onderzoeksteam ontdekte het positieve effect van koffie, nadat 910 mannen en vrouwen van vijftig jaar of ouder acht jaar waren gevolgd. De deelnemers van het onderzoek die regelmatig koffie dronken, hadden 60 procent minder kans op diabetes dan de deelnemers die de koffie links lieten liggen.

Volgens de onderzoekers zijn de cijfers zo overduidelijk, dat over de beschermende kracht van koffie tegen diabetes niet meer val te twisten. Wel liggen er nog tal van onbeantwoorde vragen. Zo is volstrekt onduidelijk wel stofje in koffie bescherming biedt, en ook kunnen de wetenschappers nog niets zeggen over hoeveel koffie nodig is om het risico op suikerziekte te verkleinen.

Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron: Reuters
02-11-2006
Laatst gewijzigd op: 18-06-2007


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Omgaan met diabetes

ouders_dochter
Nederland telt naar schatting 1 miljoen mensen met diabetes. Hun aantal groeit niet alleen fors, de meesten hebben het niet eens door. Hoe herken je suikerziekte. En hoe voorkom je dat je het krijgt?
naar special
advertentie


Lees meer over

Uit de encyclopedie