Vrouwen die tot drie koppen koffie per dag drinken, hebben een hogere bloeddruk dan vrouwen die geen koffie drinken. Maar ze hebben ook een hogere bloeddruk dan vrouwen die meer dan zes koppen per dag drinken. De cafeïne in koffie veroorzaakt waarschijnlijk op korte termijn een hogere bloeddruk doordat het de werking van de stof adenosine, een vaatverwijdende stof, tegengaat.
Bloeddruk vrouw hoger door drie koppen koffie
Vrouwen die tot drie koppen koffie per dag drinken, hebben een hogere bloeddruk dan vrouwen die geen koffie drinken. Maar ze hebben ook een hogere bloeddruk dan vrouwen die meer dan zes koppen per dag drinken. De cafeïne in koffie veroorzaakt waarschijnlijk op korte termijn een hogere bloeddruk doordat het de werking van de stof adenosine, een vaatverwijdende stof, tegengaat. 
Dat zeggen dr. Cuno Uiterwaal van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en zijn collega’s van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Waarschijnlijk komt het doordat er gewenning optreedt bij regelmatig koffiegebruik, waardoor alleen bij weinig koffie het bloeddrukverhogende effect van koffie zichtbaar is. De onderzoekers vonden geen verband tussen veel koffiedrinken en lagere bloeddruk bij mannen.
Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Een direct verband tussen koffiegebruik en hart- en vaatziekten is nooit aangetoond. Andere factoren vergroten het risico op een hoge bloeddruk sterker.

Dat zeggen dr. Cuno Uiterwaal van het
Universitair Medisch Centrum Utrecht en zijn collega’s van het
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Waarschijnlijk komt het doordat er gewenning optreedt bij regelmatig koffiegebruik, waardoor alleen bij weinig koffie het bloeddrukverhogende effect van koffie zichtbaar is. De onderzoekers vonden geen verband tussen veel koffiedrinken en lagere bloeddruk bij mannen.
Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Een direct verband tussen koffiegebruik en hart- en vaatziekten is nooit aangetoond. Andere factoren vergroten het risico op een hoge bloeddruk sterker.
Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron:
Zorgkrant 19-03-2007
Laatst gewijzigd op: 27-05-2007