*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > nieren & nierziekten > nieuws > alcoholconsumptie verlaagt...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Ard Schenk & Edwin van den Dungen
Sportcoaches

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Alcoholconsumptie verlaagt risico op nierkanker


Mensen die alcoholhoudende dranken consumeren blijken minder kans te hebben op nierkanker. Dit blijkt uit een grote Amerikaanse studie van het National Cancer Institute, waarin de gegevens van ruim 490.000 mensen zijn geanaliseerd. De resultaten zijn gepubliceerd in de British Journal of Cancer.
kanker, nierkanker, alcohol, bloeddruk

In Nederland ontwikkelen jaarlijks zo’n 1700 mensen nierkanker. 60% van hen is man. Bekende risicofactoren van nierkanker zijn roken en overgewicht. Uit eerdere onderzoeken zijn er indicaties dat alcoholconsumptie het risico op nierkanker mogelijk verlaagt. In deze onderzoeken was er echter vaak sprake van kleine onderzoeksgroepen en was er weinig spreiding in de hoeveelheid alcohol die werd geconsumeerd binnen de onderzoeksgroep. Overigens weten we ook dat alcoholconsumtie het risico op enkele andere vormen van kanker (oa. borstkanker en slokdarmkanker) verhoogt. 

Onderzoeksgroep

In de recent gepubliceerde studie is gebruik gemaakt van een grote onderzoeksgroep van 293.466 mannen en 198.721 vrouwen. Van hen ontwikkelde 1814 mensen in de loop van het 9 jaar durende onderzoek nierkanker. Er was een behoorlijke spreiding in alcoholconsumptie waardoor het mogelijk was om de relatie tussen alcoholconsumptie en nierkanker beter te analyseren en ook na te gaan wat de relatie bij grotere consumptiehoeveelheden is.

Gevonden relatie

Uit de resultaten blijkt dat mannen die 1,5 tot 3 glazen alcoholhoudende drank per dag drinken, 25% minder kans hebben op nierkanker dan mannen die vrijwel niet drinken. Mannen die 3 glazen per dag of meer drinken lopen 29% minder risio. Bij vrouwen vinden de onderzoekers een risicoverlaging van 33% bij consumptie van 1,5 tot 3 glazen per dag en 57% bij consumptie van 3 glazen per dag of meer. Ook wanneer de gegevens werden gecorrigeerd voor lichaamsgewicht, rookgedrag en bloeddruk.


Door: Franca van Dalen
Bronnen: British Journal of Cancer
01-04-2011
Laatst gewijzigd op: 11-05-2012


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Nieren & nierziekten

Nieren2
Nieren zijn van levensbelang, maar dat merk je pas als ze niet goed meer werken. Je nieren filteren afvalstoffen uit het bloed en produceren urine en hormonen. In deze special lees je over de werking van je nieren, maar ook over nierziekten, nierinsufficiëntie, nierdialyse en niertransplantatie.
naar special
advertentie


Lees meer over

Uit de encyclopedie