Boekrecensie: Meesterlijk brood

Leer bakken vanaf de basis

Over bakken zijn natuurlijk al heel wat boeken beschreven, maar toch vond Robèrt van Beckhoven - bekend van Heel Holland Bakt - dit boek broodnodig. De Meester Boulanger wil je laten leren en begrijpen wat er bij brood bakken komt kijken. Door kennis kun je pas echt goed gaan bakken. En dat zit met dit boek wel goed.

Voor Robèrt van Beckhoven is brood bakken een van de passies in zijn leven. Zijn vader had een bakkerij en hij kreeg het bakkersvak er dus letterlijk met de paplepel ingegoten. Graag brengt hij zijn passie over op zowel de beginnende als gevorderde hobbybakker. Dit doet hij door middel van workshops en de televisie (Heel Holland Bakt, Cupcakecup), maar nu ook met behulp van het boek 'Meesterlijk Brood'.

Brood bakken komt heel nauw en daarom vind je in het eerste hoofdstuk van Meesterlijk Brood vooral uitleg. Volgens Van Beckhoven maken deze zaken het verschil tussen brood en een lekker brood. Zo moet je brood echt de tijd geven, dat proef je later meer dan terug. En als je eenmaal een goed en lekker wit brood kunt bakken, heb je eigenlijk het moeilijkste al gehad.

Uitleg

Van Beckhoven vertelt over de ingrediënten van brood, de ideale deeg- en oventemperatuur en de verschillende reismomenten. Natuurlijk is er vooral ook aandacht voor het kneden: het  belangrijkste onderdeel bij de bereiding van brood. Van Beckhoven vergelijkt het deeg met kauwgom: "Als je net een stuk kauwgom in je mond hebt en dat is nog niet goed gekauwd, dan lukt het je echt niet om bellen te blazen. Als brooddeeg niet voldoende gekneed is, dan het lukt het niet om het luchtig te krijgen."

Met behulp van tekst en duidelijke foto’s legt Van Beckhoven uit hoe je deeg goed kunt opbollen, oppunten en opmaken. Van deze technieken zijn ook video’s beschikbaar op de website die bij het boek hoort.

Recepten

De rest van het boek bestaat uit duidelijke en smakelijke broodrecepten. Om te beginnen gistbroden, want de kans op succes is groter met gistbroden dan met desembroden. Standaardbroden als wit, bruin en volkoren, maar ook vlecht-, rozijnen- en puddingbroodjes. Daarna volgen de iets complexere recepten met desem: weer wit en bruin, maar daarnaast onder andere de bekende Franse baguette en Italiaanse focaccia. Het laatste deel bestaat uit brood met andere grondstoffen dan tarwe bijvoorbeeld speltbrood, roggebrood en een quinoabroodcake.

Goed brood

Elk hoofdstuk begint met nog een korte inleiding over de geschiedenis, technieken en ingrediënten. Met vervolgens de recepten. Heel maakbaar dankzij duidelijke foto’s en de basiskennis die je in het begin van Meesterlijk Brood hebt opgedaan. Van Beckhoven heeft gelijk als hij zegt dat je als je weet hoe het zit met ingrediënten, tijden, technieken, temperatuur en materialen, pas echt goed kunt gaan bakken.

De soorten brood en de smaken die hij aandraagt zijn heel divers. Met fijne tips om het nog lekkerder óf mooier te maken. Voor goed brood is dit boek inderdaad broodnodig. De liefde voor bakken die Van Beckhoven op televisie uitstraalt, komt ook door via papier. Je hoort het hem bijna vertellen.

Robèrt van Beckhoven is landelijk bekend geworden door zijn rol als jurylid in Heel Holland Bakt. Als enige in Nederland is hij zowel Meester Patissier als Meester Boulanger. Robèrt weet alles over brood en heeft veel ervaring met het overdragen van zijn kennis in workshops