Borstvoeding geven verlaagt het risico op diabetes
PITTSBURGH - Een maand of langer borstvoeding geven, verlaagt het risico op diabetes voor de moeder. Dit hebben onderzoekers van de University of Pittsburgh School of Medicine aangetoond.De onderzoekers verzamelden informatie van 2233 vrouwen tussen de 40 en 78 jaar oud. Deze vrouwen zijn onderverdeeld in drie categorieën: vrouwen die geen moeder zijn, moeders die minstens een maand borstvoeding hebben gegeven en moeders die nooit borstvoeding hebben gegeven.
De vrouwen die al hun kinderen minstens een maand borstvoeding gaven, hebben een ongeveer gelijk risico op diabetes type 2 als de vrouwen die geen moeder zijn.
De moeders die nooit borstvoeding hebben gegeven, blijken een bijna twee keer zo grote kans te hebben om diabetes te ontwikkelen als de vrouwen die nooit een kind hebben gehad.
Volgens de onderzoekers heeft het geven van één maand borstvoeding aan ieder kind dat een vrouw krijgt al effect op het diabetesrisico, maar hoe langer je borstvoeding geeft, hoe beter het voor je lichaam is.
Buikvet
De relatie tussen het geven van borstvoeding en het ontwikkelen van diabetes heeft mogelijk te maken met het buikvet.
Moeders die geen borstvoeding gaven, krijgen als ze ouder worden mogelijk meer buikvet dan de moeders die dat wel deden. Borstvoeding geven helpt namelijk bij het kwijtraken van vet na de zwangerschap.
Borstvoeding geven is dus niet alleen gezond voor de baby, maar zeker ook voor de moeder.
De studie is gepubliceerd in The American Journal of Medicine
De onderzoekers verzamelden informatie van 2233 vrouwen tussen de 40 en 78 jaar oud. Deze vrouwen zijn onderverdeeld in drie categorieën: vrouwen die geen moeder zijn, moeders die minstens een maand borstvoeding hebben gegeven en moeders die nooit borstvoeding hebben gegeven.
De vrouwen die al hun kinderen minstens een maand borstvoeding gaven, hebben een ongeveer gelijk risico op diabetes type 2 als de vrouwen die geen moeder zijn.
De moeders die nooit borstvoeding hebben gegeven, blijken een bijna twee keer zo grote kans te hebben om diabetes te ontwikkelen als de vrouwen die nooit een kind hebben gehad.
Volgens de onderzoekers heeft het geven van één maand borstvoeding aan ieder kind dat een vrouw krijgt al effect op het diabetesrisico, maar hoe langer je borstvoeding geeft, hoe beter het voor je lichaam is.
Buikvet
De relatie tussen het geven van borstvoeding en het ontwikkelen van diabetes heeft mogelijk te maken met het buikvet.
Moeders die geen borstvoeding gaven, krijgen als ze ouder worden mogelijk meer buikvet dan de moeders die dat wel deden. Borstvoeding geven helpt namelijk bij het kwijtraken van vet na de zwangerschap.
Borstvoeding geven is dus niet alleen gezond voor de baby, maar zeker ook voor de moeder.
De studie is gepubliceerd in The American Journal of Medicine
Door: Simone van den Bighelaar
Bron:
WebMD 31-08-2010
Laatst gewijzigd op: 31-08-2010