*

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > omgaan met diabetes > nieuws > vegetarisch dieet...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Frank Mulder
Fysiotherapeut
frank

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Vegetarisch dieet verlaagt kans op diabetes


BAARN - Wie er nog niet van overtuigd is: vegetariërs zijn niet alleen hip, maar ook heel gezond. Dat blijkt uit Zweeds-Amerikaans onderzoek. Vegetariërs lopen bijvoorbeeld een derde minder risico om hart- en vaatziekten of diabetes te ontwikkelen dan vleeseters.

metabool syndroom, diabetes, hart-en vaatziekten, hartproblemen, cholesterol, bloedsuikerspiegel, BMI, bloeddruk, vegetariër, vegetarisch

De wetenschappers bestudeerden het eetpatroon en de metabolische functies van 773 aanhangers van het Seventh-day Adventist-geloof, die erom bekend staan veel waarde te hechten aan een goede gezondheid en lage voedselinname. Gezocht werd naar een relatie tussen een vegetarisch dieet en het zogehete metabool syndroom.

Metabool syndroom

Het metabool syndroom is een verzamelnaam voor risicofactoren als een hoge bloeddruk, bloedsuikerspiegel, een hoog cholesterolgehalte en BMI, die uiteindelijk kunnen leiden tot hart- en vaatziekten of diabetes.

Groente, fruit en noten

Uit het onderzoek blijkt dat 35 procent van de deelnemers zich als vegetariër beschouwt en dat van hen 12 procent drie of meer risicofactoren met zich meebrengt. Dit tegenover 19 procent van de niet-vegetariërs, die een te hoog BMI, cholesterolgehalte en bloeddruk hebben.

De onderzoekers concluderen hieruit dat een voedingspatroon met veel groente, fruit en noten de metabolische functies van het lichaam in balans houdt en zo de kans op hart- en vaatziekten of diabetes verkleint.

Niet doorsnee

Aan de resultaten kan echter niet teveel waarde gehecht worden, waarschuwen de onderzoekers: de onderzochte christenen zijn immers niet representatief voor de gehele bevolking (zij leven té gezond in vergelijking met de doorsnee Amerikaan). De wetenschappers pleiten wel voor een voedingspatroon met veel groente, fruit en noten. In voorgaande studies is al aangetoond dat dit de kans op kanker vermindert. Verder onderzoek kan mogelijk meer zekerheid bieden.

Het onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van het Karolinska Institute in Zweden, de Loma Linda University en de School of Public Health in de Verenigde Staten.


Door: Eveline de Ruiter
Bronnen: Diabetes Care
18-04-2011
Laatst gewijzigd op: 18-04-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Omgaan met diabetes

ouders_dochter
Nederland telt naar schatting 1 miljoen mensen met diabetes. Hun aantal groeit niet alleen fors, de meesten hebben het niet eens door. Hoe herken je suikerziekte. En hoe voorkom je dat je het krijgt?
naar special
advertentie