Boekrecensie: Het antidieetboek

Gewichtsverlies met je boerenverstand

"Goed eten én gewicht verliezen is niet moeilijk", aldus Gerrit Jan Groothedde, schrijver van Het antidieetboek, dat net is verschenen. Groothedde viel zelf in anderhalf jaar tijd 35 kilo af en geeft in dit boek zijn 'geheim' prijs. Een boek vol informatie, tips en een aantal simpele leefregels waarmee jou dit ook zou kunnen lukken.

"Dit ontluisterende boek leert ons over ons verrotte eetpatroon. Met bijtende humor en scherpe overtuigingskracht laat Groothedde zien dat we naar ons lijf moeten luisteren en niet naar de reclame en de voedselindustrie.", aldus Ronald Giphart over het Antidieetboek van Gerrit Jan Groothedde.

Persoonlijke ervaring

Goed eten én gewicht te verliezen is niet moeilijk als je bereid bent de vele marketingmythes door te prikken. Met het antidieetboek geeft Groothedde je daarvoor de middelen in handen vanuit een stevige kennis van zaken en op basis van persoonlijke ervaring. Met informatie, tips en een openhartig relaas van de auteur die door toepassing van een aantal simpele leefregels in anderhalf jaar tijd 35 kilo afviel. Het opent je de ogen met tal van praktijkvoorbeelden over de onzin die er vanuit de voedings- en dieetindustrie over je wordt uitgestort.

Volgens Groothedde is dieet één van de meest misbruikte woorden. "Veel mensen zien een dieet als een tijdelijke onderbreking van hun eetpatroon om een bepaald doel te bereiken. Dat werkt niet. Is er iets dat wel werkt? 2,5 jaar geleden woog ik 130 kilo. Op dit moment weeg ik 35 kilo minder. Ik leg in het boek niet alleen uit hoe ik op een dag veel te zwaar werd, maar vooral ook hoe ik dat zonder fratsen en moeilijk doen heb terug gebracht naar 95 kilo. Ik geef heel veel informatie en middelen in handen om zelf tot een gezond eetpatroon te komen, compleet met praktische suggesties voor de invulling daarvan. Maar ik ontzenuw vooral de gigantische hoeveelheid mythes die er over ons wordt uitgestort over eten en diëten."

Gratis voorproefje

Download gratis voorproefje van Het antidieetboek

Gerrit Jan Groothedde is culinair journalist. Eind jaren zeventig was hij souschef in het Brusselse restaurant L’Italiano. Sinds 2000 is hij freelance journalist.