Boekrecensie: Pioppi, hét kookboek + WINACTIE

Het Pioppi-dieet: eet lekker, val af en voel je goed

pioppi_het_kookboek_2d

Je kon er niet omheen: de hype rondom het Pioppi-dieet, wat geïnspireerd is door het gelijknamige Zuid-Italiaanse vissersdorpje Pioppi. Het boek bleek een regelrechte bestseller te zijn in Nederland. Het was alleen nog een kwestie van wachten tot er een kookboek van zou komen... En daar is 'ie dan! 'Pioppi, hét kookboek' staat vol met leefstijltips en heerlijke recepten.

Maar eerst: wat is het Pioppi-dieet ook alweer? Het dieet is gebaseerd op mediterrane voedingsgewoonten, maar dan zonder pizza en pasta. Pure producten, goede vetten en weinig koolhydraten vormen de basis. Het is geïnspireerd  door het gelijknamige Zuid-Italiaanse vissersdorpje Pioppi, waar veel mensen in goede gezondheid heel oud worden. Bijzonder, want het plaatsje telt slechts tweehonderd inwoners. Het dorpje kreeg bekendheid toen cardioloog Aseem Malhotra besloot er een 'levenslang' dieet van te maken en er een boek over te schrijven: 'Het Pioppi-dieet, een lifestyleplan in 21 dagen'.

De vier Pioppi-pijlers

Het kookboek begint met informatie over wat het Pioppi-dieet is en wat de basisprincipes van Pioppi zijn. Volgens de auteur en cardioloog dr. Aseem Malhotra zijn gezond eten, bewegen, voldoende slapen en genoeg ontspannen de 'Pioppi-pijlers' voor een lang en gezond leven. Dit laat duidelijk zien dat het bij het Pioppi-dieet om meer gaat dan alleen gezonde voeding, het is een levensstijl.

pioppi_het_kookboek_2d2

Ingrediënten en weekmenu's

Ben je van plan te leven volgens het Pioppi-dieet? Er zijn dan een aantal ingrediënten waar je van moet houden, want deze zal je vaak in de recepten tegenkomen. Zo wordt er veel gebruikgemaakt van (extra vergine) olijfolie, noten, broccoli, avocado, zoete aardappel, vette vis en eieren. Daarnaast zijn onder andere kurkuma, gember en knoflook favoriete Pioppi-kruiden.

In het boek vind je ook praktische tips en handige weekmenu's, die zeker in het begin goed van pas zullen komen. Tot vier weken staat er per dag wat je als ontbijt, lunch en avondeten kunt eten, met een recept uit het boek erbij.

Gezond eten kan ook heel lekker en makkelijk zijn, dat laat de Pioppi-auteur wel zien. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ovenomelet met appel en kaneel als ontbijt, courgetti met kip en avocado-pesto als lunch en groentelasagne met feta als avondmaaltijd? Met drie van zulke hoofdmaaltijden heb je geen ongezonde tussendoortjes meer nodig. Een handje (ongezouten) noten of een stukje kaas tussendoor mag gelukkig nog wel gewoon.

Maak kans op 3x Pioppi, hét kookboek

Wil jij kans maken op één van de drie exemplaren van het boek 'Pioppi, hét kookboek'? Vul dan snel het wedstrijdformulier hieronder in. Je kunt meeloten tot en met 11 maart 2019.

Deze winactie is helaas afgelopen. Je kunt niet meer deelnemen. Houd onze website en social media in de gaten voor andere, leuke winacties!