Veel niet-toegestane claims op de etiketten dieetproducten

Getty Images

Er staan nog steeds veel niet-toegestane voedings- en gezondheidsclaims op de etiketten en websites van dieetproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), meldt het Voedingscentrum.

In 2017 heeft de NVWA 36 verschillende bedrijven geïnspecteerd. Voor het onderzoek zijn de etiketten en websites onderzocht van diverse dieetproducten, zoals soepen, dranken, crackers, desserts of pasta’s, maar ook poeders, shakes en repen.

Er bleek toen dat slechts twee van de onderzochte bedrijven zich hielden aan de regels. Uit het onderzoek bleek dat bij 21 van de 36 onderzochte bedrijven onjuiste voedingsclaims op of bij hun producten staan. Bij producten van 28 bedrijven was er iets mis met de gezondheidsclaims op het etiket of de website en bij 19 bedrijven was er iets anders mis met het etiket.

Herinspectie

De 34 bedrijven die zich niet aan de regels hielden zijn door NVWA recent opnieuw geïnspecteerd. Inmiddels voldoen de producten van 20 van de 36 bedrijven volledig aan de wetgeving voor voeding- en gezondheidsclaims en de overige etiketteringseisen. Twaalf bedrijven zijn nog bezig met het doorvoeren van verbeteringen en twee bedrijven zijn inmiddels gestopt met het verkopen van dieetproducten.

Bedrijven prijzen voedingsmiddelen voor afvaldiëten vaak aan door gebruik te maken van voedingsclaims en gezondheidsclaims. Voedingsclaims benadrukken welke voedingsstoffen er juist wel of niet in een product zitten. Bijvoorbeeld 'vetarm', 'suikerarm' of 'bron van eiwit'.

Gezondheidsclaims zeggen dat een voedingsmiddel een bepaald effect heeft op de gezondheid. Bijvoorbeeld door te stellen dat gebruik van een product leidt tot gewichtsverlies. Omdat het verboden is om informatie te geven waardoor de consument wordt misleid, mogen bedrijven alleen claims gebruiken die wetenschappelijk zijn onderbouwd en wettelijk zijn toegestaan na goedkeuring van de Europese Commissie.

Auteur 
Bron 
  • Voedingscentrum