1 op de 4 Nederlanders heeft een hersenaandoening

Getty Images

Uit onderzoek van het RIVM in opdracht van de Hersenstichting blijkt dat één op de vier Nederlanders een hersenaandoening heeft. Omdat veel mensen geen medische hulp zoeken en dus ook niet geregistreerd worden, ligt het daadwerkelijke aantal patiënten nog hoger.

In totaal stonden er in 2016 3,8 miljoen mensen bij de huisarts geregistreerd met een hersenaandoening: 1.692.400 mannen en 2.134.400 vrouwen. Vrouwen krijgen vaker een hersenaandoening dan mannen. Dat heeft vooral te maken met hun langere levensverwachting.

Bijna twee miljoen mensen lijden aan een psychische stoornis en dat is daarmee het meest voorkomende type hersenaandoening (1.907.700 geregistreerde patiënten in 2016, NIVEL Zorgregistraties eerste lijn). Ook tonen de cijfers aan dat één op de vijf sterfgevallen het gevolg is van een hersenaandoening.

Nieuwe indeling hersenaandoeningen

In het onderzoek zijn hersenaandoeningen voor het eerst in de volgende vijf clusters ingedeeld:

  1. Psychische stoornissen, zoals persoonlijkheidsstoornissen, angst- en paniekstoornis of depressie: 1.907.700 mensen.
  2. Chronische hersenaandoeningen die geleidelijk zijn ontstaan, zoals dementie, de ziekte van Parkinson of epilepsie: 1.337.800 mensen.
  3. Niet Aangeboren hersenletsel (NAH), zoals een beroerte en traumatisch hersenletsel: 645.900 mensen.
  4. Slaapstoornissen, zoals insomnie of slaapapneu: 506.200 mensen.
  5. Hersenaandoeningen die in het eerste levensjaar tot uiting komen, zoals een verstandelijke handicap of afwijkingen aan centraal zenuwstelsel: 100.300 mensen.

Iedereen kent wel iemand met een hersenaandoening

Neurowetenschapper en woordvoerder van de Hersenstichting Laura Rigter: "In 2016 hadden 3,8 miljoen Nederlanders een hersenaandoening. Ook al is de aandoening niet altijd zichtbaar, iedereen kent dus wel een iemand die hier aan lijdt. Hersenaandoeningen brengen niet alleen hoge zorgkosten met zich mee, ook de sociale gevolgen zijn vaak groot. Daarom starten we vandaag met een campagne waarin we de impact van een hersenaandoening willen laten zien."

Bron 
  • Hersenstichting