Frans Kok, hoogleraar Voeding en Gezondheid van de afdeling Humane Voeding aan de Universiteit van Wageningen: "We moeten proberen onze basisvoeding in ere te herstellen."
"Aan de universiteit onderzoeken we welke voedingsstoffen een nuttig of juist negatief effect hebben op de gezondheid. Voeding heeft ook invloed op onze hersenen. Met een MRI-scan kunnen we zien hoe de hersenen reageren wanneer iemand chocola eet of water drinkt. In de hersenen komen de signalen samen die aangeven of iets lekker is of niet, of we genoeg gegeten hebben of nog trek hebben. Door alle onderzoeken, ook wereldwijd, weten we al heel veel over de invloed van voeding op ons lichaam. Die wetenschap geven we door."
"Eind 2006 gaf een commissie van de Gezondheidsraad, waarvan ik voorzitter was, de wetenschappelijk onderbouwde 'Richtlijnen goede voeding' aan het Voedingscentrum. Wanneer je gevarieerd eet, krijg je alle stoffen binnen die je nodig hebt. Het slikken van multivitamine is dan ook voor de meeste mensen niet nodig. Uitzondering zijn vrouwen met een kinderwens, omdat bewezen is dat zij extra foliumzuur nodig hebben. Dat kunnen velen niet voldoende uit de voeding halen. Ouderen in verpleeghuizen hebben baat bij extra vitamine D."
"Verder hebben we geen supplementen nodig. Het kan zelfs schadelijk zijn als je middelen slikt die meer bevatten dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vitamine C bijvoorbeeld is een antioxidant en helpt tegen vrije radicalen. Slik je te veel vitamine C, dan wordt het zelf een vrije radicaal en schiet je je doel voorbij. We moeten ons niet te veel laten beïnvloeden door de reclame die het gebruik van vitaminepillen promoot."
"Ook is het niet zo dat onze voeding minder vitamines en mineralen bevat dan vroeger. We moeten proberen ons basisvoedsel juist wat meer in ere te herstellen. Neem de aardappel. Die wordt gezien als dikmaker waar verder niets inzit en die je alleen maar kunt koken of frituren. Weet je hoeveel aardappelrecepten er eigenlijk zijn? En je staat nog versteld als ik je vertel dat in één grote aardappel net zoveel vitamine C zit als in één stuk fruit."
"Verder bevat een aardappel magnesium, ijzer, kalium en voedingsvezel (in de schil) en weinig calorieën. Ja, wel als je hem frituurt, maar ook dan kun je dat op een gezonde manier doen. In plaats van naar vitaminesupplementen te grijpen, kunnen we beter meer energie steken in hoe we gezond kunnen eten."
| Plaats op: |
|
| Tweet |
| Pagina: 1 - 2 - 3 |