RIVM publiceert ingrediënten sigaretten

Getty Images

DEN HAAG - Vandaag lanceren zestien Europese kennisinstituten websites die het publiek informatie geven over de stoffen die de tabaksindustrie toevoegt bij de productie van sigaretten, zoals drop en suikers. Voorlopig gaat het om veertien verschillende stoffen. Het RIVM is een van de initiatiefnemers van dit project.

De websites geven informatie over veertien additieven die tabaksfabrikanten toevoegen aan sigaretten, zoals glycerine, suikers, cellulose, drop, cacao, menthol en vanille. Deze middelen worden toegevoegd zodat de sigaret aantrekkelijker wordt, bijvoorbeeld omdat ze de scherpe smaak van pure tabak wegnemen of de hoestprikkel onderdrukken.

Verslavende stoffen
Ook worden stoffen toegevoegd die sigaretten nog verslavender maken. Op deze manier worden sigaretten aantrekkelijker voor jongeren en gaan mensen meer roken. Van sommige stoffen is nog onvoldoende bekend wat de negatieve gevolgen voor de volksgezondheid zijn omdat niet duidelijk is welke stoffen vrijkomen bij de verbranding ervan.

Roken is een belangrijke veroorzaker van longkanker, hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen. In Europa overlijden ieder jaar bijna 700.000 mensen aan de gevolgen van roken.

De volgende stap
Stivoro is blij met deze eerste stap naar volledige openheid van zaken. Directeur Lies van Gennip: "Op elk product dat je in de supermarkt koopt staat tot in detail vermeld wat er in zit. Daarom is het onbegrijpelijk dat zo’n aantoonbaar schadelijk en dodelijk product als tabak alleen vermeldt hoeveel koolmonoxide, nicotine en teer het bevat. De informatie die nu op de website van het RIVM  staat moet natuurlijk op de sigarettenpakjes zelf komen te staan."

RIVM mede-initiatiefnemer
Het RIVM en het Duitse onderzoekscentrum naar kanker (DKFZ) hebben het initiatief genomen voor dit project. De bedoeling hiervan is dat Europese burgers objectieve informatie krijgen over toevoegingen, zoals hun functie en effecten op de gezondheid. Eind dit jaar kan de consument ook opzoeken welke additieven er aan een bepaald merk worden toegevoegd.

Auteur 
Bron 
  • RIVM
  • Stivoro