Bewegen voor school verbetert prestaties

Getty Images

Meisjes die lopend of fietsend naar school gaan presteren beter dan meisjes die met de auto naar school gaan. Bij jongens is er geen meetbaar verschil tussen beweging vóór school en cognitieve prestaties. Dat blijkt uit een onderzoek van de Open Universiteit.

In totaal 440 leerlingen van het eerste en derde jaar van het Bernardinuscollege in Heerlen droegen een week lang, dag en nacht, een bewegingsmeter. Die meter registreerde alle bewegingen die de leerlingen in die periode maakten.

Daarnaast voerden de leerlingen een aantal cognitieve testen uitvoeren. Deze testen meten met name wat er gebeurt in de prefrontale cortex, het deel van de hersenen dat bij pubers nog volop in ontwikkeling is.

Stress
Uit de meetgegevens blijkt dat meisjes de test beter maken naarmate ze voor school meer bewogen hebben. Bij jongens was er geen verschil meetbaar. De onderzoekers vermoeden dat de oorzaak ligt in de stressgevoeligheid van meisjes. Meisjes hebben meer stress als ze toetsen of proefwerken moeten maken. Beweging zoals fietsen naar school, heeft een ontspannend effect met betere testresultaten als gevolg.

Jongens zijn mogelijk minder ontvankelijk voor stress en hebben dus ook minder baat bij het ontspannende effect van beweging.

Leeftijd
Een opvallend gegeven uit de meetresultaten is dat hoe ouder de kinderen worden, hoe minder ze bewegen. De eerstejaars bewegen duidelijk meer dan de derdejaars. De resultaten zien echter geen significant verschil tussen het beweeggedrag van meisjes en jongens: de indruk dat jongens meer bewegen dan meisjes bevestigt dit onderzoek dus niet.

Bron 
  • Open Universiteit