De onderzoekers van de Nieuw Zeelandse University of Otago vergeleken de
vitamine C opname in muizen na het eten van kiwi's en het nemen van een supplement. De opname van de natuurlijke vitaminebron bleek vijf keer effectiever dan die van kunstmatige supplementen.
Verkrijgen uit voeding
Volgens hoofdonderzoeker Margreet Visser hebben mensen vitamine C nodig om alle weefsels en organen gezond te houden. Ons lichaam zelf is niet in staat om de bacterie aan te maken, dus is het noodzaak om dit uit het voedsel of
voedingssupplementen te verkrijgen.
Onderzoek
In het experiment werden muizen met een
vitamine C tekort gedurende een maand gevoerd. De ene groep kreeg kiwi, de andere een gelijkwaardige hoeveelheid pure kunstmatige vitamine C.
De muizen die de kiwi aten waren veel beter in staat om de vitamine C op te nemen. Daarbij bleef de vitamine ook beter opgenomen. Dit suggereert dat de vrucht een bepaalde stof bevat die zowel het opnemen als blijven verbetert.
Visser: "De resultaten van het muizenexperiment kunnen een belangrijke uitwerking hebben op de menselijke voeding." Vandaar dat Visser en haar onderzoeksteam nu een soortgelijk onderzoek bij mensen uit gaan voeren.
Door: Annemieke Hoogland
Bronnen:
Medical Xpress 30-05-2011
Laatst gewijzigd op: 11-07-2011