*

populaire onderwerpen: bmi - afvallen - fruit - water - vitamine - cholesterol - gewicht - anorexia - suiker - overgewicht

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > vitamines en mineralen > nieuws > 'hogere dosis...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Hilke Robijn
Medisch socioloog
hilke

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Hogere dosis vitamine D verkleint diabetesrisico'


BAARN - Een hogere vitamine D inname, verkleint het risico op diabetes type 2 mogelijk met 13 procent, zo wijst een nieuwe Amerikaanse studie uit.
Vitamine D, vitamine, mineraal, vitamines, mineralen, vitaminen, suppletie, voedingssupplement, vitaminepil

Een verhoogde vitamine D inname, meer dan 12,5 microgram per dag, draagt volgens de onderzoekers bij aan het verkleinen van het risico op diabetes type 2. De wetenschappers, verbonden aan het Tuft Medisch Centrum en Carney ziekenhuis in Massachusetts zeggen aanwijzingen te hebben dat mensen met een hoog vitamine D niveau in het bloed (15 nanogram/mm) zelfs tot 43 procent minder risico lopen dan de mensen met het laagste vitamine D gehalte in het bloed (14 nanogram/mm).

D-tekort

Men keek bij deze studie naar twee specifieke D-varianten, vitamine D3 (cholecalciferol) en vitamine D2 (ergocalciferol). Een vitamine D-tekort maakt het voor het lichaam moeilijk om voldoende insuline aan te maken, zo blijkt uit eerdere studies. Het wordt bovendien in verband gebracht met het metabool syndroom.

Volgens de wetenschappers is verder onderzoek nog wel noodzakelijk. Dit zal zich met name richten name op de concentratie vitamine D en de snelheid waarmee voedsel verteerd wordt en omgezet wordt in glucose; de zogenoemde glycemische score.

Diabetes-epidemie

Wereldwijd lijden inmiddels ruim 220 miljoen mensen aan diabetes, volgens de Wereld Gezondheids Organisatie. Zo'n 3,4 miljoen mensen overlijden jaarlijks aan de gevolgen van een verstoorde bloedsuikerspiegel. Men voorspelt dat het aantal sterfgevallen rond 2030 verdubbeld zal zijn.

Advies Gezondheidsraad

De Gezondheidsraad adviseert dagelijks 10 microgram vitamine D extra voor onder andere senioren en kleine kinderen. 20 microgram extra wordt geadviseerd aan bijvoorbeeld mensen met osteoporose en mensen in een verzorgingshuis.

Chronische ziektes

Een kleine groep internationale vitamine D-experts pleit inmiddels voor een hogere inname van deze vitamine, tot een dagdosis van 50 microgram. Volgens hen zou dit niet alleen het risico op diabetes verkleinen, maar ook dat op darmkanker, borstkanker, MS en andere chronische ziektes.

De resultaten van de metastudie werden onlangs gepubliceerd in de European Journal of Clinical Nutrition en zijn gebaseerd op een analyse van maar liefst negentien klinische studies.


Door: Franca van Dalen
Bronnen: European Journal of Clinical Nutrition, Vitamine Informatie Bureau
26-07-2011
Laatst gewijzigd op: 26-07-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Vitamines en mineralen

familie_in_de_keuken
Is gewoon goed eten genoeg of heb je voedingssupplementen nodig? Vitamines en mineralen in de spotlights.
naar special
advertentie