*

populaire onderwerpen: bmi - afvallen - fruit - water - vitamine - cholesterol - gewicht - anorexia - suiker - overgewicht

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > vitamines en mineralen > nieuws > 'broccoli gezonder...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Anne de Graaf
Voedingsdeskundige
annemarie

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

'Broccoli gezonder dan supplement'


BAARN - Als je wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van broccoli en andere groenten uit de kruisbloemenfamilie zul je toch echt de groente zelf moeten eten. Vanuit een supplement worden deze stoffen namelijk veel slechter opgenomen.
broccoli, kruisbloemenfamilie, voedinggstoffen, gezondheid, vitamine, mineralen, vitamine D, foliumzuur

Onderzoekers van de Oregon State University wilden bepalen of de gezonde voedingsstoffen uit groenten van de kruisbloemenfamilie ook door middel van een voedingssupplement verkregen konden worden. Het antwoord is duidelijk: nee.

Opname

"Of ons lichaam in staat is om voedingsstoffen op te nemen door middel van voedingssupplementen blijft ingewikkeld.", vertelt onderzoeker Emily Ho. "Sommige vitamines en voedingsstoffen, zoals foliumzuur, worden beter door ons lichaam opgenomen als we ze binnenkrijgen via een supplement. Ook voldoende vitamine D is moeilijk binnen te krijgen door middel van het voedingspatroon."

Enzym

In het geval van broccoli stelt Ho echter dat de groente zelf de meeste gezonde keuze is. De belangrijkste reden hiervoor is dat in voedingssupplementen het enzym myrosinase ontbreekt. Door missen van dit enzym worden andere gezonde voedingsstoffen minder goed opgenomen: wel vijf tot acht keer minder zelfs.

Koken heeft trouwens hetzelfde effect. "Als broccoli wordt gekookt tot het zacht en papperig is, verliest de groente ook zijn waarde voor de gezondheid.", aldus Ho. De groente stomen of twee tot drie minuten koken kan wel, dan blijft er voldoende van het enzym behouden.

Kanker

De onderzoekers bestudeerden het effect van broccoli omdat verschillende eerdere studies lieten zien dat broccoli de hoogste hoeveelheid glucosinolaat bevat. Glucosinolaat lijkt te beschermen tegen verschillende soorten kanker. Ook bloemkool, boerenkool en kool bevatten deze gezonde voedingsstof.

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: EurekAlert
12-10-2011
Laatst gewijzigd op: 12-10-2011


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Vitamines en mineralen

familie_in_de_keuken
Is gewoon goed eten genoeg of heb je voedingssupplementen nodig? Vitamines en mineralen in de spotlights.
naar special
advertentie