Alcohol verhoogt kans op borstkanker
Vrouwen die per dag drie alcoholische versnaperingen drinken, verhogen hun kans op borstkanker. Die verhoogde kans komt overeen met het roken van een pakje sigaretten per dag. Het maakt hierbij niet uit of het om bier, wijn of sterke drank gaat. Dit kwam naar voren uit een Amerikaans onderzoek onder 70.000 vrouwen. Het was al bekend dat er een verband bestond tussen borstkanker en alcohol. Maar er is nu pas duidelijk dat de soort alcohol niet uitmaakt. De stof ethanol die voorkomt in alle soorten alcohol is waarschijnlijk de boosdoener.
De hoeveelheid alcohol is echter wel van belang. Vrouwen uit het onderzoek die een of twee alcoholische drankjes per dag dronken, hadden tien procent meer kans op borstkanker dan vrouwen die minder dan een drankje per dag dronken. De kans op de ziekte steeg naar dertig procent bij vrouwen die meer dan drie drankjes per dag dronken. Ongeacht hun leeftijd en afkomst.
Dit kwam naar voren uit een Amerikaans onderzoek onder 70.000 vrouwen. Het was al bekend dat er een verband bestond tussen borstkanker en alcohol. Maar er is nu pas duidelijk dat de soort alcohol niet uitmaakt. De stof ethanol die voorkomt in alle soorten alcohol is waarschijnlijk de boosdoener.
De hoeveelheid alcohol is echter wel van belang. Vrouwen uit het onderzoek die een of twee alcoholische drankjes per dag dronken, hadden tien procent meer kans op borstkanker dan vrouwen die minder dan een drankje per dag dronken. De kans op de ziekte steeg naar dertig procent bij vrouwen die meer dan drie drankjes per dag dronken. Ongeacht hun leeftijd en afkomst.
Door: Redactie
Bron:
Reuters 27-09-2007
Laatst gewijzigd op: 27-09-2007