Encyclopedie
Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Stel een vraag
Chantal van der Leest
Psycholoog
Nieuwsbrief
Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!
VERMONT - Heb je als fervent koffiedrinker wel eens geprobeerd om een dag geen cafeïne te gebruiken? Waarschijnlijk kreeg je last van vermoeidheid en een kloppende hoofdpijn. Maar waarom? Wetenschappers vonden het antwoord in de hersenen.
Lichamelijke effecten van koffie onderzocht
VERMONT - Heb je als fervent koffiedrinker wel eens geprobeerd om een dag geen cafeïne te gebruiken? Waarschijnlijk kreeg je last van vermoeidheid en een kloppende hoofdpijn. Maar waarom? Wetenschappers vonden het antwoord in de hersenen.Proefpersonen die dagelijks koffie dronken, kregen óf een capsule met cafeïne, óf een placebopil. Vervolgens werd hun hersenactiviteit gemeten met een electroencephalogram (EEG), de bloedtoevoer werd gemeten en de proefpersonen moesten vragen beantwoorden over hoe ze zich voelden.
Wanneer mensen geen cafeïne kregen, werd de bloedtoevoer naar de hersenen sterker. Dit kan volgens de onderzoekers de scherpe hoofdpijn verklaren.
Het EEG liet meer thetagolven zien, het soort golven dat voornamelijk gezien wordt bij (dag)dromen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de respondenten aangaven zich moe, sloom en suf te voelen.
Geen voordelen
Ook zagen de onderzoekers van de University of Vermont en Johns Hopkins School dat er geen verschil in prestatie te zien was bij mensen die lange tijd cafeïne gebruikten en de proefpersonen die tijdenlang een placebo kregen. Cafeïne helpt ons dus helemaal niet om beter te presteren, menen de onderzoekers.
Proefpersonen die dagelijks koffie dronken, kregen óf een capsule met cafeïne, óf een placebopil. Vervolgens werd hun hersenactiviteit gemeten met een electroencephalogram (EEG), de bloedtoevoer werd gemeten en de proefpersonen moesten vragen beantwoorden over hoe ze zich voelden.
Wanneer mensen geen cafeïne kregen, werd de bloedtoevoer naar de hersenen sterker. Dit kan volgens de onderzoekers de scherpe hoofdpijn verklaren.
Het EEG liet meer thetagolven zien, het soort golven dat voornamelijk gezien wordt bij (dag)dromen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de respondenten aangaven zich moe, sloom en suf te voelen.
Geen voordelen
Ook zagen de onderzoekers van de University of Vermont en Johns Hopkins School dat er geen verschil in prestatie te zien was bij mensen die lange tijd cafeïne gebruikten en de proefpersonen die tijdenlang een placebo kregen. Cafeïne helpt ons dus helemaal niet om beter te presteren, menen de onderzoekers.