Encyclopedie
Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
s
t
u
v
w
x
y
z
Stel een vraag
Dick van Gerwen
Dermatoloog
Nieuwsbrief
Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!
BRUSSEL - Een vegetarische voeding beschermt het lichaam beter tegen allerlei ziekten zoals botontkalking dan een vleeshoudende voeding. Dat blijkt uit een studie van biometricus Peter Deriemaeker en enkele collega's van de Vrije Universiteit Brussel.
Minder kans op botontkalking bij vegetariërs
BRUSSEL - Een vegetarische voeding beschermt het lichaam beter tegen allerlei ziekten zoals botontkalking dan een vleeshoudende voeding. Dat blijkt uit een studie van biometricus Peter Deriemaeker en enkele collega's van de Vrije Universiteit Brussel.Eiwitten bevorderen botontkalking. Tegenstrijdig genoeg stimuleren eiwitten ook de aanmaak van bot. Of ze een positief of negatief effect hebben, hangt grotendeels af van de rest van het voedingspatroon, bijvoorbeeld het eten van voldoende groenten en fruit, maar ook van iemands genetische achtergrond, leeftijd en geslacht concluderen de onderzoekers.
Voor het onderzoek vergeleken ze een groep vegetariërs met een groep niet-vegetariërs. Hoewel de opname van calcium, fosfor, natrium, magnesium en kalium in beide groepen binnen de aanbevolen waarden lag, bleek de opname van magnesium en kalium significant hoger bij vegetariërs.
Zij hadden aanzienlijk meer fruit en groenten gegeten. 'Er tekent zich dus een duidelijk verschil af tussen beide groepen. De resultaten staven het eerdere vermoeden dat een dieet rijk aan plantaardige voedingsstoffen het lichaam beter beschermt tegen een hele reeks ziekten zoals osteoporose.'
Eiwitten bevorderen botontkalking. Tegenstrijdig genoeg stimuleren eiwitten ook de aanmaak van bot. Of ze een positief of negatief effect hebben, hangt grotendeels af van de rest van het voedingspatroon, bijvoorbeeld het eten van voldoende groenten en fruit, maar ook van iemands genetische achtergrond, leeftijd en geslacht concluderen de onderzoekers.
Voor het onderzoek vergeleken ze een groep vegetariërs met een groep niet-vegetariërs. Hoewel de opname van calcium, fosfor, natrium, magnesium en kalium in beide groepen binnen de aanbevolen waarden lag, bleek de opname van magnesium en kalium significant hoger bij vegetariërs.
Zij hadden aanzienlijk meer fruit en groenten gegeten. 'Er tekent zich dus een duidelijk verschil af tussen beide groepen. De resultaten staven het eerdere vermoeden dat een dieet rijk aan plantaardige voedingsstoffen het lichaam beter beschermt tegen een hele reeks ziekten zoals osteoporose.'
Door: Redactie
Bron:
Knack - 03-03-2010