Kleinere kans op kanker door olijfolie
Olijfolie voorkomt dat schade aan cellen uiteindelijk leidt tot kanker. Dat zeggen Deense onderzoekers. Dat zou verklaren waarom kanker vaker voorkomt in Noord-Europa dan in Zuid-Europa, waar olijfolie in grote hoeveelheden wordt gebruikt. 
De Deense wetenschappers onderzochten 182 gezonde mannen uit vijf verschillende landen. Ze moesten twee weken lang dagelijks enkele eetlepels olijfolie eten. Daardoor nam het aantal cellen met beschadigingen af. De onderzoekers adviseren dan ook om volop olijfolie te gebruiken en verzadigde, dierlijke vetten zoveel mogelijk te mijden.
Voor het onderzoek bleek al dat Noord-Europese mannen meer beschadigde cellen hadden dan de Zuid-Europeanen. Vooral borst-, darm- en prostaatkanker komen in het Middelandse Zeegebied aanmerkelijk minder voor.

De Deense wetenschappers onderzochten 182 gezonde mannen uit vijf verschillende landen. Ze moesten twee weken lang dagelijks enkele eetlepels olijfolie eten. Daardoor nam het aantal cellen met beschadigingen af. De onderzoekers adviseren dan ook om volop olijfolie te gebruiken en verzadigde, dierlijke vetten zoveel mogelijk te mijden.
Voor het onderzoek bleek al dat Noord-Europese mannen meer beschadigde cellen hadden dan de Zuid-Europeanen. Vooral borst-, darm- en prostaatkanker komen in het Middelandse Zeegebied aanmerkelijk minder voor.
Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron:
Reuters 20-12-2006
Laatst gewijzigd op: 30-05-2007