Volwassenen die dagelijks minimaal een
melkproduct consumeerden, scoorden beduidend hoger op tests voor geheugen en andere hersenfuncties. Melkdrinkers hadden vijf keer meer kans om de test te halen dan niet melkdrinkers.
Tests
De onderzoekers voerden acht verschillende testen uit. Onafhankelijk van de leeftijd (tussen de 23 en 98) scoorden de deelnemers die tenminste een glas
melk per dag dronken beter, dan degene die geen melk dronken. De hoogste score vonden de onderzoekers bij de deelnemers die de meeste melkproducten nuttigden. Na controle voor andere factoren die de gezondheid van de hersenen kunnen beïnvloeden, bleef het effect overeind.
Gezond
Volgens de onderzoekers zijn de gezondheidsvoordelen van melk maar weer eens bewezen. Zij zijn dan ook van mening dat melk onderdeel uit moet maken van ieder gezond voedingspatroon. "Hoewel meer onderzoek nodig is, wijzen deze onderzoeksresultaten er op dat melk ingrediënten bevat die de het functioneren van de
hersenen beïnvloedt. Zeker in de ouder wordende populatie, kan melk verslechtering van het zenuwstelsel wellicht voorkomen of vertragen."
Door: Annemieke Hoogland
Bronnen:
EurekAlert 31-01-2012
Laatst gewijzigd op: 31-01-2012