Boekrecensie: Yoga met Evy

Handboek met meer dan 85 yogaposes

Yoga met Evy is het nieuwe boek van Evy Gruyaert. Je kent haar misschien wel van Start To Run waarmee ze bijna heel België en half Nederland mee aan het hardlopen kreeg. In 2009 kreeg Evy een zware knieblessure waardoor ze maanden lang niet kon lopen, laat staan hardlopen. Ze werd gek van het stilzitten en ging op zoek naar een sport die ze toch kon doen. Dat werd yoga!

En Evy zou Evy niet zijn als ze dat goed deed. Na twee jaar hangmatyoga ging ze andere vormen uitproberen en ontdekte ze vinyasa-yoga en yin-yoga. Inmiddels zijn we zes jaar verder en heeft ze haar diploma voor yoga teacher behaald en mag ze les geven. Omdat yoga zoveel voor haar doet, moet ze het gewoon delen.

Start to-pakket

Het resultaat: een boek en een online platform op www.yogametevy.com. De site is nu nog niet live, maar komt er heel snel aan. Het boek en de site vormen een zogenaamd 'start to-pakket' voor beginners. In 21 dagen wordt de basis gelegd voor nieuwe gewoontes. Alle basisprincipes en -poses worden er uitgelegd. In video's worden de lessen gegeven door iemand die al jaren in het vak zit en Evy voert de bewegingen uit. De beginnersvideo's zijn voor iedereen beschikbaar. Als je enthousiast geworden bent en meer wilt, kun je straks een maandabonnement nemen. Je kan de lessen volgen waar en wanneer je wil.

21 dagen

Het boek begint met een korte introductie wat yoga is, welke vormen er zijn en waarom het zo goed voor je is. Ook wordt het 21-dagen-concept uitgelegd. Vervolgens vind je drie delen, fundament, kracht en stretch met zes verschillende sessies om aan de slag te gaan met yoga. Het maakt niet uit of je een beginner bent of dat je het al vaker hebt gedaan. Er staan oefeningen op verschillende niveaus in het boek. Telkens voorzien van prachtige foto's.

Evy Gruyaert presenteerde verschillende radio- en televisieprogramma's in België. Ook schreef ze tal van 'start to'-boeken waaronder het succesvolle Start to run waarmee ze Vlaanderen en Nederland massaal aan het lopen bracht.