Boekrecensie: Eet als een expert - zwanger!

Gezonde voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap

eet-als-een-expert

Hoera, je bent zwanger! Je hebt tijdens deze bijzondere periode ongetwijfeld veel vragen over voeding. Welke kaas kun je veilig eten? Hoeveel vis moet je eten? En wat kun je doen tegen misselijkheid of een ijzertekort? In 'Eet als een expert - zwanger!' vind je al jouw vragen vóór, tijdens en na de zwangerschap, beantwoord door wetenschappers en (kinder)diëtisten.

Tijdens je zwangerschap komt er veel op je af, zowel mentaal als fysiek. Om over de hoeveelheid informatie nog maar niet te beginnen... Gezonde voeding speelt hierin ook een belangrijke rol, maar er is zoveel informatie beschikbaar dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is nu echt betrouwbaar? En hoe zit het met alle hardnekkige bakerpraatjes, zoals dat je voor twee moet eten? De auteurs van dit boek begrijpen als geen ander dat je vol met vragen zit. Zo is het boek ook opgebouwd: met allerlei vragen die spelen vanaf het moment dat je een kinderwens hebt tot zelfs na de bevalling.

Tips: van kinderwens tot na de bevalling

De auteurs van Eet als een expert - zwanger! loodsen je op een prettige manier door elke fase heen: van kinderwens tot na de bevalling. Zo beschrijven ze heel duidelijk welke gezonde keuzes je kunt maken om de kans om zwanger te worden te vergroten en wanneer je eenmaal zwanger bent, leggen ze uit 'waarom je helemaal niks meer mag' (zoals veel zwangeren zeggen). Elke vrouw wil tijdens deze periode bijvoorbeeld graag weten of ze nog koffie mag drinken, welke vissoorten ze nog mag eten en wat de risico's zijn voor het ongeboren kind.

Natuurlijk wil je graag zo gezond mogelijk eten, voor jezelf en dus ook je baby. Maar wat eet je dan precies allemaal? En wat als je vegetariër bent? Ook krijg je tijdens deze maanden ongetwijfeld last van cravings, kwaaltjes en andere ongemakken, zoals brandend maagzuur. Hoe ga je daarmee om? En kun je je kwaaltjes iets verlichten met de juiste voeding? De praktische tips in dit boek helpen je een aardig eind op weg.

'Babyproof' recepten

In dit boek kom je tussen de hoofdstukken door allerlei heerlijke, gezonde recepten tegen die je natuurlijk allemaal veilig kunt eten. Ontbijt, lunch, avondeten, snacks, toetjes en zelfs mocktails: aan alles is gedacht. Red velvet pannenkoeken, pompoen-wortelsoep, broccoli-zalmtaart, banaan-pindakaaskoekjes ... Cravings? Geen probleem, zo word je zwangerschap helemaal een feestje! Extra handig: de receptenwijzer achterin het boek, waarbij precies staat of het gerecht vega(n), ijzer- of vezelrijk is of vis bevat.

De eerste 1000 dagen

De eerste duizend dagen - vanaf de bevruchting tot de tweede verjaardag - zijn ontzettend belangrijk voor een goede start. Je kindje groeit namelijk sneller dan ooit en ontwikkelt zich enorm in korte tijd. Dat vraagt om goede voeding! In dit boek beginnen de auteurs al vóór de eerste duizend dagen en eindigen het boek na ongeveer 280 dagen, wanneer je kleintje op de wereld is gekomen. En goed nieuws, want de auteurs zijn bezig met een vervolg op dit boek, waarin zij aandacht besteden aan gezonde kindervoeding (de overige 720 dagen).

Hét boek voor zwangere vrouwen

Als je zwanger bent of graag wilt worden, dan wil je je (toekomstige) zwangerschap zo gezond mogelijk doorkomen. Zo voel jij je fit, heb je minder last van kwaaltjes en zet je hopelijk straks een gezonde baby op de wereld. Dit boek helpt jou hierbij! Alle vragen worden beantwoord door wetenschappers en (kinder)diëtisten, dus verwacht betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde informatie, zonder bakerpraatjes. Kortom: een informatief boek dat onmisbaar is voor alle zwangere vrouwen of vrouwen met kinderwens!

Het team van 'Eet als een expert' bestaat uit wetenschappers en (kinder)diëtisten Marijke Berkenpas, Gaby Herweijer, Rob van Berkel, Everdien van der Leek, Bart Mol en Liesbeth Smit.