dinsdag, 14 juli 2020

Daarom droom je meer in de coronacrisis

We slapen slechter en dromen heftiger

Tijdens de coronacrisis slapen we doorgaans slechter en dromen we heftiger. Angst over onzekere tijden en de stress van het thuiswerken spelen hierin een rol, maar ook het vele binnen zitten is niet bevorderlijk voor de nachtrust.

De ene persoon heeft opeens bizarre, onsamenhangende dromen en de andere valt maar niet in slaap. Het lijkt alsof onze nachtrusten onstuimiger worden en onze dagen eentoniger. Het is ironisch, maar wel te verklaren.

Fantasierijke nachten

Tijdens een normale werkweek krijgen veel mensen weinig slaap omdat ze laat naar bed gaat en vroeg weer vertrekken. Door het gebrek aan reistijd slapen deze mensen nu langer, waardoor er een toename is in het aantal dromen dat zij hebben. Daarnaast speelt de droomslaap een grote rol in het omgaan met emoties, gevoelens en ervaringen. Zeker in deze onzekere tijden is daardoor goed te zien hoe we deze belevingen verwerken.

Tijdens de slaap worden herinneringen bewaard in sterke en zwakke verbindingen in de hersencellen. Zo worden intense of belangrijke ervaringen bijvoorbeeld in het langetermijngeheugen opgeslagen als sterke verbindingen. Sommige herinneringen lijken je hersenen in je dromen opnieuw af te spelen. Onbelangrijke gebeurtenissen, en dus de zwakke verbindingen, worden uit je geheugen gefilterd.

De combinatie van meer bewustzijn, meer droomslaap en meer angstgevoelens en stress zorgen nu dus voor een tijdelijke droompiek. Als het nieuwe slaapritme als positief wordt ervaren, is het geen slecht idee dit ook na de coronacrisis vol te houden.

Slapeloze nachten

Niet iedereen slaapt beter, veel mensen ervaren nu juist een slechtere nachtrust dan voorheen. Het is niet duidelijk hoe het werkt in de hersenen, maar we weten dat stress een oorzaak kan zijn van een slechte nachtrust.  Zorgen over werk of de gezondheid van dierbaren zal voor veel mensen nu een reden zijn om ’s nachts te liggen piekeren. Het gevolg: overdag slaperig zijn, en ’s nachts klaarwakker liggen.

Nu we niet meer vroeg de deur uit hoeven en thuiswerktijden flexibeler zijn, valt het ritme snel weg. Na een beroerde nacht met weinig slaap is het dan ook verleidelijk om ’s ochtends wat langer te blijven liggen.

Niet alleen stress, maar ook juist te weinig prikkels kunnen een negatief effect hebben op de slaap. Gedurende de dag bouw je normaal slaapdruk op door te bewegen en je hersenen te gebruiken. Doordat dagen nu zo rustig zijn is het moeilijker de energie kwijt te raken. Met het vele binnen zitten is het is dan ook niet vreemd dat mensen nu ’s nachts klaarwakker zijn.

Een betere nachtrust

Gelukkig zijn er aantal tips om te ontstressen voordat je gaat slapen. Zo helpt het al veel als je overdag even in beweging komt en niet de hele dag binnen blijft. Het mijden van schermen van elektronische apparaten kan ook bijdragen aan een betere nachtrust. Daarnaast is aan te raden om de avonden alleen te gebruiken voor ontspannende activiteiten.

Ironisch genoeg werkt een goede nachtrust het beste tegen stress. Als je het eenmaal voor elkaar krijgt om een nachtje goed te slapen, is er een grote kans dat je de volgende dag een stuk zorgelozer ervaart. En daarmee ben je alweer een stapje voor op de daaropvolgende nacht.

Meer tips voor een betere nachtrust vind je hier.

Bron(nen):