woensdag, 20 september 2017

Boekrecensie: De Vrolijke tafel

Feestrecepten voor elke dag

Culinair journalist Karin Luiten van Koken met Karin werd vooral bekend door haar succesvolle strijd tegen pakjes en zakjes. ‘De vrolijke tafel’ is haar tiende boek, dus tijd voor een feestje. En komt dat even mooi uit: het boek bevat heerlijke feestmenu’s voor elk moment van het jaar. Inclusief recepten voor een prachtige kersttafel, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een Italiaanse pastaparty houden.
Karin Luiten
2015
€ 24,99
9789046820070
256

Wat is er leuker dan met een grote groep vrienden of familie aan tafel zitten? Lekker eten, gezellig praten, wijntje erbij. Maar hoe pak je dat aan? Koken voor een groot gezelschap. Volgens Karin Luiten is er altijd wel een reden te verzinnen voor een vrolijke tafel. En dat hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn: kleine moeite, groot effect. Zeker als je De vrolijke tafel als handboek gebruikt.

Terwijl ik door het boek blader, slaat de twijfel direct toe. Want welk feestje ga ik als eerste geven? De ‘vrijmibo’ kan natuurlijk altijd en ‘oranje boven’ is op dit moment wellicht niet de beste keuze. Net als de picknick en Franse lunch trouwens, die bewaar ik voor mooier weer. Een theefeestje klinkt aantrekkelijk, maar een Indisch buffet ook. En wie droomt er nou niet van een curry night of zeebanket? De keuze is zo groot. Helemaal als je je bedenkt dat bij elk thema weer meerdere recepten horen.

Zonder stress

Hoe groots en ingewikkeld je een etentje maakt, is natuurlijk aan jezelf. Voor de vrijdagmiddagborrel kun je alle elf de hapjes maken of er een paar kiezen en of je bij een Italiaanse pastaparty nu drie of zeven sauzen serveert, bepaal jij. Dat is het fijne aan dit boek. Je kunt helemaal los gaan en een volledige tafel nabootsen of je maakt een of twee gerechten. Alle recepten zijn overigens in de basis voor vier personen, dus je kunt er doordeweeks ook prima van genieten.

Met de tips van Luiten zorg je ervoor dat ook de voorbereiding van zo’n etentje leuk is en dat je niet met de stoom uit je oren de boel uit serveert. Samen koken of iedereen een gang mee laten nemen is een goede manier daarvoor. Zorg dan natuurlijk wel dat een iemand de regie neemt, zodat je samenhang houdt in het menu. Veel gerechten kun je ook prima van te voren maken. Verder vertelt ze je waarop je moet letten voor juiste hoeveelheden. Het is misschien jammer als je de rest van de week nog kliekjes 'moet' eten, maar gasten met een lege maag naa rhuis sturen is natuurlijk helemaal vervelend.

Super feestelijk

De vrolijke tafel is echt een feestelijk boek met sfeervolle foto’s en hele maakbare recepten. De mix in feestjes is briljant, voor elk moment van het jaar zit er wel iets tussen. Ook binnen de thema’s barst het van de variatie; zoet en hartig, vlees, vis en vega, warme en koude gerechten… En hoewel het niet de insteek is van dit boek, is Luiten nog steeds voor vers en zelfgemaakt. Ook de vrolijke tafel is dus geheel pakjesvrij.

Culinair journalist Karin Luiten (alias Koken met Karin) timmert al tien jaar aan de weg met haar website kokenmetkarin.nl. Ook kookt, schrijft en illustreert ze voor diverse tijdschriften en heeft ze een populaire antipakjesrubriek in dagblad Trouw. Met haar succesvolle 'Zonder pakjes & zakjes'-reeks zette ze een absolute trend. Voor Gezondheidsnet beantwoordde Karin vijf vragen over stress in de keuken.