Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 28 september 2016

Gehoor bij dyslexie belangrijker dan gedacht

BAARN - Dyslexie is meer dan problemen met lezen en schrijven, zo stellen Amerikaanse onderzoekers. Ook het gehoor en de manier waarop het brein omgaat met gesproken taal is anders.

Uit het onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology blijkt dat het gehoor van dyslectici waarschijnlijk belangrijker is dan gedacht. Mensen met dyslexie blijken meer fonologische problemen te hebben dan mensen zonder de aandoening. Fonologie ofwel klankleer is het onderdeel van de taalwetenschap dat de kleinste onderdelen van de taal bestudeert. In het geval van gesproken taal zijn dit de klinkers en medeklinkers.

Stemherkenning
Mensen met dyslexie hebben volgens de onderzoekers meer problemen met stemherkenning dan mensen zonder dyslexie. Dit probleem doet zich voor in hun moedertaal, maar ook bij vreemde talen. Hoofdonderzoeker Tyler Perrachione legt uit:"Iedereen heeft een verschillende uitspraak. Wanneer je naar iemand luistert, dan is het niet alleen de manier waarop de stembanden met de klanken omgaan die je hoort, maar vooral ook de manier waarop de individuele woorden worden uitgesproken."

Het onderzoek
Perrichione en mede-onderzoeker John Gabrieli lieten mensen met en zonder dyslexie luisteren naar een bandje met opgenomen stemmen. Ook moesten ze op een computer kijken naar tekenfilms. Vervolgens moesten de respondenten de stemmen aan de goede figuren koppelen; eerst in het Engels en daarna in een onbekende taal: Chinees. In het Engels wist bijna 70 procent van de mensen zonder de aandoening de stemmen aan de juiste figuren te koppelen. In het Chinees was dat 50 procent. De dyslectici lukten het in beide talen maar voor de helft. "Dyslexie is niet alleen het worstelen om te leren lezen," aldus Gabrieli. "Het is probleem in de hersenen bij het verwerken van geluiden."

Andere wetenschappers onderzoeken momenteel welke hersengebieden het meest actief zijn tijdens het verwerken van geluiden en bij stemherkenning bij zowel dyslectici als mensen zonder de aandoening. Zij hopen dat verder onderzoek in de toekomst niet alleen dyslectici zal helpen, maar ook zal bijdragen in het perfectioneren van spraakherkenning van bijvoorbeeld geautomatiseerde telefooncentrales.