dinsdag, 29 september 2020

Boekrecensie: De Groene Meisjes

Gids voor een vrolijk veganistisch leven

Steeds meer bloggers bewijzen dat lezen van papier nog lang niet uit de mode is. De een na de ander brengt een (kook)boek uit. Zo ook de Groene Meisjes: Merel en Jamie, twee gepassioneerde vrouwen die op hun website al 4 jaar schrijven over 'groen' eten, leven en reizen. Eerder maakten ze al een e-book met ontbijtrecepten. Vanaf nu liggen ze ook in de winkel met een uitgave die dankzij de felroze cover van je boekenplank knalt. Het is veel meer dan een kookboek, eerder een gids voor een bewust en leuk leven mét heerlijke recepten.
Merel Wildschut en Jamie van Zijl
2015
€ 20,00
9789492037275
192

Hoewel het boek net zo heet als hun blog – simpelweg De Groene Meisjes – is het zeker niet zo maar een bundeling van bestaande blogposts. Met hun trouwe lezerspubliek in gedachten, schreven ze 192 gloednieuwe pagina’s. Ze behandelen, uiteraard, dezelfde thema’s als op hun website. Groen eten, groen leven, groen reizen en groen denken.

Optimistische groen

Wat betekent dat ‘groen’ dan precies? Jamie en Merel omschrijven zichzelf als mintgroen, zeker niet donkergroen. Zij kiezen er bewust voor om veganistisch te eten, dragen het liefst duurzaam geproduceerde kleding, gebruiken natuurlijke cosmetica die niet op dieren getest is en shoppen graag bij kringloopwinkels.

De Groene Meisjes geven je een schat aan praktische tips over hoe jij dat ook zou kunnen doen, maar zwaaien niet met een belerend vingertje. Daarbij laten ze zien hoe je op een comfortabele, makkelijke en betaalbare manier wat duurzamer kunt leven. Zonder gepreek of horrorverhalen over de bioindustrie, proefdieren en misstanden in de kledingbranche. Hierdoor mist het boek misschien wat diepgang, maar blijft het wel luchtig en fijn leesbaar. De toon is lekker positief en optimistisch.

Succesrecepten

Hoewel dit geen kookboek is, neemt eten wel een belangrijke plek in. Naast tips voor (beginnende) veganisten (zoals advies over vervangende producten, buiten de deur eten en antwoord op lastige vragen in de categorie "Wat eet je dan wel?" en "Hoe kom je aan eiwitten?") delen de Groene Meisjes ook hun 22 succesrecepten. Deze zijn allemaal veganistisch, betaalbaar en lekker eenvoudig. Denk aan hun onvolprezen bananenbrood, soepen, taarten, salades, zelfgemaakte falafel en hummus.

Groen leven en reizen

Naast groen eten, hebben de Groene Meisjes hun bewuste leefstijl ook op andere terreinen doorgevoerd. Ze hebben niet alleen aandacht voor dieren, maar ook voor het milieu en het welzijn van andere mensen. In de hoofdstukken over groen leven en reizen bespreken ze bijvoorbeeld hoe je je interieur, garderobe, badkamerkastje en vakanties een tikje groener kleurt. Ze leggen uit op welke ingrediënten je moet letten, welke alternatieven er zijn en geven de adressen van hun favorieten kringloopwinkels en vintage boetieks.

Hartstikke hip

De Groene Meisjes willen je graag inspireren en laten zien dat duurzaamheid niet saai of ingewikkeld is, maar hartstikke hip. In die opzet zijn ze met dit boek zeker geslaagd. Overweeg je veganistisch te gaan eten? Of wil je wat meer op het milieu letten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is dit een fijne handleiding.

De persoonlijke verhalen en de lekker lange artikelen die Jamie en Merel op hun blog delen, miste ik een beetje in het boek, dat vooral informatief is en tamelijk bondig. Voor meer leesvoer en updates over wat de meisjes allemaal meemaken, kun je gelukkig dagelijks terecht op hun website.

Merel Wildschut en Jamie van Zijl bloggen al 4 jaar onder de naam De Groene Meisjes. Deze gelijknamige uitgave is hun eerste boek. Het is verkrijgbaar bij alle winkels van WAAR, diverse boekhandels en online onder andere te koop bij bol.com.