zondag, 24 september 2017

Boekrecensie: Plant Power

Natuurlijk evenwicht met de plantaardige keuken

Volgens Lisette Kreischer ben je wat je eet. Zij wil mensen inspireren om meer plantaardig te gaan eten en te leren luisteren naar de behoefte van hun lichaam. Er is meer dan vlees, vis en zuivel. Met haar nieuwste boek 'Plant Power' wil ze laten zien dat je door verandering van je eetgewoonten je kwaliteit van leven kunt verbeteren.
Lisette Kreischer
2014
€ 24,95
9789047203438
303

Plant Power is voor iedereen die meer wil leren over puur en plantaardig eten. Kreischer zegt met nadruk dat het geen dieetboek is. Ze noemt het een handleiding voor een manier van leven vol mogelijkheden. Eten schrijft de auteur daarbij met een hoofdletter, want Eten is zo fundamenteel en heeft een grote invloed op de staat van je lijf en de wereld om je heen. Luisteren naar je lichaam staat centraal, want ieder mens is uniek.

Inspiratie

Kreischer vertelt dat ze uit ervaring weet dat 100 procent plantaardig eten lastig kan zijn. Het leidt soms tot negatieve reacties uit de omgeving, sommige mensen zijn bang om bepaalde ingrediënten heel erg te missen, andere denken dat het veel tijd kost of veel duurder is. Het boek helpt je hierbij. Niet alleen door bewust te eten, maar ook door structuur aan te brengen in je dag.

Het boek bevat per seizoen zeven ontbijt-, lunch- en dinergerechten, drie snacks en verschillende adviezen en tips. Het voedsel in Plant Power is 100 procent plantaardig, wanneer mogelijk biologisch en afgestemd op de seizoenen. De recepten zijn over het algemeen voor een persoon. "Ik heb dit boek voor jou geschreven: het gaat over jouw eigen lichaam, jouw gezondheid en jouw gewicht", aldus Kreischer. Uiteraard kun je de recepten vermenigvuldigen als je het wel samen doet.

Handleiding

Plant Power is inderdaad echt een handleiding voor een plantaardig leven. Het bevat ontzettend veel achtergrondinformatie over gezonde voeding, vitamine en mineralen en een vegan leefstijl. Zo kun je onder andere lezen over de schijf van vier, de vegan variant op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf bestaat uit groenten en fruit, onbewerkte granen en graanproducten, peulvruchten en gezonde vetten. Als je voldoende varieert en zorgt dat voedingsmiddelen binnen krijgt uit alle vier de schijven, dan krijg je volgens Kreischer en diëtist Bo Schumacher alles binnen wat je nodig hebt.

Veel adviezen en tips zijn heel praktisch en natuurlijk mag een overzicht van een plantaardig keukenkastje niet ontbreken. Een echte aanrader is bijvoorbeeld gerookt paprikapoeder. Dit poeder geeft een vlezige smaak aan gerechten. Op het gebied van zoetmiddelen raadt Kreischer kokosbloesemsuiker, gedroogd fruit, rijststroop en ahornsiroop aan.

De tips beperken zich niet tot de voeding alleen. In de lente is het bijvoorbeeld een goed idee om een netipot te gebruiken of een bezoekje te brengen aan de sauna. En wat dacht je van een ecofabulous apothekerskastje?

Eten

Gelukkig is Plant Power niet alleen een boek met veel informatie. Het staat ook vol lekkere en veelal gemakkelijke recepten. De mooie foto's nodigen uit om direct in de keuken aan de slag te gaan. En eerlijk is eerlijk: bij deze gerechten mis je de dierlijke producten absoluut niet. Zeker de ontbijt- en lunchrecepten zijn absolute aanraders.

De recepten van Kreischer vragen wel een aanpassing van je keukenkastje. Ze maakt regelmatig gebruik van superfoods, maar ook van kruidenmengsels die bij de meeste mensen niet standaard in de kast zullen staan.

Mix

Plant Power is een prettige mix tussen informatie en recepten. Niet alleen geschikt voor vegans, maar ook voor een vegetariër of flexitariër bevat het boek voldoende aanknopingspunten voor een gezond en heerlijk voedingspatroon. Want ook als je de dierlijke producten niet (volledig) wilt laten staan, is het boek een aanrader. Een beetje bewust eten en leven kan namelijk nooit kwaad.

Lisette Kreischer is expert op het gebied van groen, bewust leven en genieten. Met haar ecofabulous lifestyle laat ze zien hoe je ook helemaal groen in balans kunt leven. Eerder schreef ze Veggie in Pumps, Ecofabulous koken in alle seizoenen, Lisette in Luilekkerland en Wat de pot schaft. Naast auteur is Lisette ook het brein achter The Dutch Weed Burger.