zaterdag, 19 oktober 2019

Boekrecensie: Power to the pieper

Het aardappelkookboek

De aardappel heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit ingeboet en staat lang niet zo vaak meer op tafel als 30 jaar geleden. In het boek 'Power to the pieper' wordt Neerlands culinaire trots weer de hoofdrol gegeven die ze verdient, aldus de auteurs. Of je het daar nu mee eens bent of niet, variëren met aardappels is altijd een goed idee. En dat zit met dit boek wel goed.
Samuel Levie, Jonah Freud, Yolanda van der Jagt
2016
€ 19,99
9789038802701
208

In de tijd van het beroemde schilderij 'De aardappeleters' van Vincent van Gogh aten mensen soms wel drie keer per dag aardappelen. Inmiddels heeft de pieper op elk moment van de dag grote concurrentie en wordt hij regelmatig gezien als saai en ongezond. Het boek Power to the pieper laat zien dat de aardappel wel degelijk veelzijdig en voedzaam is; met honderden soorten aardappel en misschien nog wel meer manieren om ze te bereiden.

Auteur Samuel Levie brengt een ode aan de aardappel. Hij vertelt over de historie, diversiteit en voedingswaarden. Ook legt hij uit hoe je zelf aardappelen kunt telen en welke bereidingswijzen er zijn. Dat de aardappel van alle markten thuis is, blijkt wel. Receptontwikkelaars en kookboekenschrijvers Jonah Freud en Yolanda van der Jagt schreven daarbij zeventig aardappelrecepten in zeven categorieën: koken, bakken, pureren, poffen, oven, frituren en zoet.

Aardappel anders

En die recepten beginnen echt bij de basis: want hoe kook of stoom je het perfecte aardappeltje? En hoe geef je gebakken aardappels die mooie kleur? Het leukst zijn echter de vele variatiemogelijkheden in het boek. Van echte klassiekers als witte asperges met nieuwe aardappels, huzarensalade en friet met zelfgemaakte mayonaise tot gerechten waarbij je misschien niet direct aan het knolletje denkt, bijvoorbeeld pasta genovese, aardappelbrood of bittere chocoladetaart.

Drie keer per dag aardappelen eten, zou met dit boek ook prima moeten lukken (of je dat moet willen is een tweede). Ontbijt met de frisse spinazie-aardappelsmoothie, lunch met een tortilla met paprika en eindig de dag met een raapstelenstamppot. De aardappelmuffins, flammkuchen en aardappelcurry met tomaat en kokos vormen ook een prima aardappeldagmenu.

Pieper power

De recepten zijn duidelijk en goed te doen. Ze gaan gepaard met prachtige foto's, weetjes en tips. Na vandaag ga ik bijvoorbeeld mijn aardappelen - bij gebrek aan een koele donkere kelder - in de koelkast bewaren. Behalve als ik ze gebruik voor friet of gebakken aardappels. Ook wil ik meer aardappelsoorten gaan proberen, want een aardappelsalade met paarse aardappels eet vast heel anders.

Power to the pieper plaatst de aardappel op een voetstuk en misschien is dat ook wel nodig. We zijn een beetje vergeten hoe veel lekkers je met de aardappel kunt maken. Dit boek is niet alleen geschikt voor de pieperliefhebber, maar overtuigt denk ik ook de mensen die de aardappel stiekem wat saai vinden.

Samuel Levie is gepassioneerd voorvechter van goed en eerlijk eten, oprichter van Food Cabinet, de Youth Food Movement en worstenmakerij Brandt & Levie. Tevens is hij culinair columnist voor het Parool en auteur van De worst story.

Johan Freud is culinair journalist en eigenaar van de kookboekenhandel in Amsterdam. Ze maakte een aantal kookboeken waaronder De banketbakker.

Yolanda van der Jagt ontwikkelt als culinair specialist recepten voor tijdschriften, kookboeken en horeca. Ook zij schreef verschillende eigen kookboeken, waaronder Hapas.

Speciaal voor de aardappelliefhebber hebben we hier al drie recepten uit Power to the pieper: