dinsdag, 27 oktober 2020

Speciaal voor groentehaters

Recepten om groenten lekker te maken

Keer je je vol afschuw af van je bord als er wat broccoli op ligt? En laat je je ook niet overtuigen om te gaan eten als je verteld wordt dat die groene stronkjes boordevol vitaminen zitten? Lees dan dit artikel en... misschien loopt dan het water je wél in de mond.
Groenten zijn gezond en dat weten we al eeuwen. Specialisten raden daarom aan om elke dag minsten 300 gram groenten te eten. Ze bevatten veel water en weinig calorieën, maar leveren massa's vitaminen, vezels, voedingsstoffen en antioxidanten. Ze zijn zelfs gezond als je ze verpakt in een gerecht met wat minder gezonde toevoegingen.
 
Pak het dus slim aan en verstop je groenten in een soep, gratin, gehaktbrood of pasta. Werk ze af met wat room, een saus van gepureerde tomaten, blokjes gerookte ham of mozzarella. Zo kom je makkelijk aan je 'verplichte' twee porties groente per dag.

Vers van eigen grond

Geef de voorkeur aan seizoensproducten: die hebben meer smaak, zijn minder duur en bevatten beduidend meer voedingsstoffen. Beter nog, eet consequent lokaal geproduceerd voedsel. Verkies dus boontjes uit eigen land boven die uit Kenia, die geplukt werden lang voordat ze rijp waren en behandelingen ondergingen om het transport te overleven.
 
Haal ook je neus niet op voor groenten in blik of niet-bereide diepvriesgroenten: de vitaminen en de smaak blijven intact omdat ze meteen na de oogst ter plekke worden ingeblikt of ingevroren. Dit in tegenstelling tot verse groenten, die soms geoogst worden voordat ze rijp zijn en het tijdens het transport hard te verduren krijgen.
 

Valsspelen mag

Om iedereen (groot en klein) blij te maken met groenten, kun je beter geen gekookte spinazie of gestoomde schorseneren serveren. Maar met de volgende eenvoudige recepten scoor je altijd goed:
Bron(nen):